STUDI KOMPARASI HASIL BELAJAR PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN STRATEGI BELAJAR TUNTAS DI KELAS IV

Mutamimah (F370010044), Budiman Tampubolon, Nursyamsiar .

Abstract


penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar siswa yang diterapkan strategi ekspositori dengan strategi belajar tuntas dalam pembelajaran pencerminan bangun datar di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 73 Pontianak Barat. Metode penelitian yang digunakan adalah eksperimen semu dengan rancangan penelitian yang digunakan adalah Nonequivalent Control Group Design. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas IVA (kelas yang diterapkan strategi ekspositori) berjumlah 29 orang dan siswa kelas IVB (kelas yang diterapkan strategi belajar tuntas) yang berjumlah 30 orang. Hasil analisis data diperoleh rata-rata post-test kelas yang diterapkan strategi ekspositori adalah 60,86 dan rata-rata post-test kelas yang diterapkan strategi belajar tuntas adalah 87,55. Disimpulkan bahwa terdapat perbedaan antara hasil belajar siswa yang diajar dengan menerapkan strategi ekspositori dan siswa yang diajar dengan menerapkan strategi belajar tuntas dalam pembelajaran Matematika khususnya pada materi pencerminan bangun datar.

Kata kunci: Komparasi, Belajar Tuntas, Hasil Belajar

 

Abstract: This research aims to ditermine differences in students learning outcomes applied expository learning with mastery learning in the learning reflection flat wake in grade IV SDN 17 Pontianak West. The research method that used is a quasi ekperimental and the research design that used is a nonequivalent control group design. The study sample is class IV A (classes are applied expository learning) amounted to 29 people and class IV B (classes are applied mastery learning) amounted to 30 people. The results of the analysis of data obtained by the average post-test classroom learning is applied expository learning is 60,86 and the average post-test classroom learning is applied mastery learning is 87,55. Concluded that there is a difference between students who are taught to apply expository learning and students who are taught to apply mastery learning in mathematics learning especially of reflection flat wake.

Keywords :Comparison, mastery learning, learning outcomes.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i8.5917

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats