PENINGKATAN HASIL PEMBELAJARAN IPS MENGGUNAKAN METODE KERJA KELOMPOK DI KELAS III SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Masalah umum dalam penelitian ini adalah “Apakah dengan metode kerja kelompok dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas III Sekolah Dasar Negeri 14 Mempawah Hilir dalam mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial”.Adapun sub-sub masalah dalam penelitian ini adalah sebagai berikut:Bagaimana perencanaan pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial menggunakan metode kerja kelompok untuk meningkatkan hasil belajar siswa dikelas III Sekolah Dasar Negeri 14 Mempawah Hilir, Bagaimana pelaksanaan pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial menggunakan metode kerja kelompok untuk meningkatkan hasil belajar siswa III Sekolah Dasar Negeri 14 Mempawah Hilir, Bagaimana hasil belajar siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial menggunakan metode Kerja kelompok dikelas III Sekolah Dasar Negeri 14 Mempawah Hilir ?Hasil penelitian tindakan kelas setelah dilaksanakan pada siklus I dan siklus II mampu meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Hal ini terbukti dari hasil belajar siswa kelas III dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) tes akhir siklus I dengan nilai rata-rata kelas 6,61 dan meningkat pada siklus II menjadi 7,72. Dengan ketuntasan belajar 61% pada siklus I dan 94% pada siklus II.
Kata kunci : Hasil belajar, metode kerja kelompok, Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial.
Abstract: A common problem in this study is " Does the group work method can improve student learning outcomes Elementary School third grade 14 subjects Downstream Mempawah in the Social Sciences ." Sub - sub The problem in this study are as follows: How can learning plan Sciences social group work methods to improve student learning outcomes in class III Elementary School 14 Downstream Mempawah, How the implementation of the Social Sciences learning using group work methods to improve student learning outcomes III Elementary School 14 Downstream Mempawah, How the learning outcomes of students in Science social group work method in class III Elementary School 14 Downstream Mempawah? Results of research conducted on the class action after the first cycle and second cycle can improve student learning outcomes in the learning of Social Sciences. This is evident from the results of the third grade students learning in teaching Social Studies ( IPS ) test cycle I end with an average value of 6.61 and a grade increase in cycle II to 7.72 . Mastery learning with 61 % in the first cycle and 94 % in the second cycle.
Keywords: Results of learning, group work method, Learning Social Sciences.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.5913
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats