PENERAPAN PENDEKATAN CTL UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN IPA KELAS IV SD

Wan Muchlis, Sri Utami, Tahmid Sabri

Abstract


Abstrak: Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran IPA kelas IV SD Negeri 07 Pontianak Utara melalui tindakan dengan menerapan pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL). Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif dengan memaparkan hasil penelitian sesuai dengan kondisi kenyataan yang ada dilapangan. Subjek penelitian yaitu guru dan 40 peserta didik. Pengumpulan data  penelitian ini adalah merencanakan pembelajaran; kemampuan kinerja guru dalam melaksanakan pembelajaran; dan aktivitas fisik, mental, emosional peserta didik. Teknik pengumpulan data adalah obsevasi langsung dan dokumenter. Alat pengumpul data menggunakan lembar observasi dan dokumentasi, dan bentuk Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian dilakukan dalam empat siklus, data hasil penelitian yaitu guru merencanakan pembelajaran mengalami peningkatan yang baik, kemampuan kinerja guru melaksanakan pembelajaran IPA mengalami peningkatan yang baik. Aktivitas fisik, mental, dan emosional peserta didik dalam pembelajaran IPA mengalami peningkatan yang baik. Dengan demikian pembelajaran IPA kelas IV SD Negeri 07 Pontianak Utara dari siklus ke siklus mengalami peningkatan baik.

Kata kunci : Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL), Aktivitas.

Abstract: This research is conducted toaim to increase students activity in studying natural science at the fourth grade student in state elementary school number seven is north Pontianak by applying Contextual Teaching and Learning (CTL) approach. This research method is using descriptive method by describing research result based on the real condition. This research subject is teacher and 40 students. This research data collecting is planning the lesson; teaching ability; and physical activity, mental, emotional students. Technique of data collecting is direct observation and documentary. Tools of data collecting using observation sheet and documentation, in classroom action research. This research is conducted in four cycles, research result data is teacher preparing the lesson gets, good increasing. Teacher ablity in teaching national science gets good increasing students. physical activity, mental, emotional learning normal science gets good increasing. that is why, learning natural science at the fourth grade student state elementary school number seven is north Pontianak, from cycle to cycle get good increasing.

 

Keywords : Contextual Teaching and Learning (CTL), Approaching, Activity.


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.5900

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats