EFEKTIVITAS PENGGUNAAN JURNAL BELAJAR DIKAJI DARI HASIL BELAJAR DAN KEMAMPUAN METAKOGNISI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penggunaan jurnal belajar dikaji dari kemampuan siswa dan kemampuan metakognisi siswa dalam pemecahan masalah sistem persamaan linier dua variabel di MTs IKA-PGA Baiturrahmah Pontianak. Metode dalam penelitian ini adalah eksperimen yang melibatkan pembelajaran dengan menggunakan jurnal belajar. Sampel dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII MTs IKA-PGA Baiturrahmah Pontianak yang berjumlah 12 siswa yang terdiri satu kelas. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini adalah sampling jenuh. Penggunaan jurnal belajar kurang efektif dikaji dari kemampuan siswa dalam pemecahan masalah sistem persamaan linier dua variabel, hal ini dapat ditunjukkan dengan persentase jumlah siswa yang tuntas yaitu hanya 50% dari jumlah siswa memperoleh nilai hasil belajar ≥70, sedangkan penggunaan jurnal belajar efektif dikaji dari kemampuan metakognisi siswa dalam pemecahan masalah sistem persamaan linier dua variabel, hal ini dapat ditunjukkan dengan 100% siswa memperoleh persentase rata-rata kemampuan metakognisi ≥66,67%.
Kata Kunci: jurnal belajar, metakognisi, efektivitas
Abstract: This research purpose is to determine the effectiveness of the use of learning journal be assessed on the student's ability and the ability of student's metacognition in problem solving systems linear equations of two variables in MTs IKA-PGA Baiturrahmah Pontianak. The method in this research is an experiment that involves learning by using learning journal. The samples in this research have been all students of class VIII MTs IKA-PGA Baiturrahmah Pontianak totaling 12 students who comprise the class. Sampling technique in this research is sampling saturated. Less effective use of learning journal be assessed from student's skills in problem solving systems linear equations of two variables, it can be shown by the percentage of students who completed at only 50% of the students get to learn the results of ≥70, whereas the effective use of learning journals be assessed on the ability of students' metacognition in problem solving systems linear equations of two variables, it can be demonstrated with 100% of students gained an average percentage of metacognition ability ≥66.67%.
Keywords : learning journal, metacognition, effectiveness
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.5837
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats