PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN STRATEGI POLAMATIKA KELAS V SDN 15 TELUK PAKEDAI

MURNI F34210487, Suryani -, Kaswari -

Abstract


Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dengan Strategi Polamatika Kelas V SDN 15 Teluk Pakedai. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas belajar siswa dengan menggunakan strategi polamatika dalam pembelajaran matematika di kelas V SDN 15 Teluk Pakedai. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif, bentuk penelitian adalah penelitian tindakan kelas bersifat kolaboratif. Hasil penelitian ini dapat meningkatkan aktivitas fisik siswa pada siklus I sebesar 87,5% meningkat sebesar 9,37% menjadi 96,87% pada siklus II, dapat meningkatkan aktivitas mental siswa pada siklus I sebesar 71,87% dan dapat meningkatkan aktivitas emosional siswa pada siklus I sebesar 77,08% meningkat sebesar 16,65% menjadi 93,75% pada siklus II. Indikator penilaian kinerja guru, siklus I rata-ratanya adalah 3,05 meningkat pada siklus II rata-ratanya adalah 3,89. Dengan menggunakan strategi polamatika dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa SDN 15 Teluk Pakedai.

Kata Kunci: aktivitas belajar, pembelajaran matematika, strategi polamatika

Abstract: Increase student learning activities in mathematics learning strategies class polamatika V SDN 15 bay Pakedai. This study aimed to describe increase in students learning activities using strategies in learning mathematics polamatika di grade V SDN 15 bay Pakedai. This research method is descriptive, the form of research is collaborative action research. The results of this study increase physical activity of student in cycle one of 87,5% increased by 9,37 % to 96, 87 % in cycle two, can enhance mental activity of student in cycle one for 71,87 % and can increase the emosional activity student in cycle one at 77,08 % increased by 16,65 % to 93,75 % in cycle two. Indicator of teacher performance appraisal cycle. The average increase was 3,05 at two cycle average is 3,89. Polamatika using strategies to improve student learning activities SDN 15 bay pakedai.

Key word: learning activities, learning mathematic, strategies polamatika.

Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.576

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons