MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR DENGAN PEMANFAATAN MEDIA SAPURA

Evi Kustiani, yulis jamiah, bistari M.Pd

Abstract


Abstract: The problem wihich is studied in this research is to be able to prove whther through Sapura media can increase the students activities and their studied mathematic result in the grade of VII D SMP Negeri 1Bengkayang. This evaluation category is classroom action research, which is carried out through 2 cycles, each cycle is consist of periods, those are planning activity, observation andreflection. For getting the data result is taken from the datas of the test result of cycle I and II. While the datas active students are taken from students observation sheets. The success indicator of the research is when the students are active in in this lesrning activity reaches ? 70 % and the active students observation result in the research of cycle I and II cande known and compared with the average seore in cycle I 64,59% and 81,21 % in cycle II. Whle from the research of the students studied result in cycle I 64,29% and for cycle II with 82,14%. The conclusion in this research is that by using Sapura media can increase the students activity and their studied mathematic result in the grade of VIID SMP Negeri 1 Bengkayang.

Abstrak : Permasalahan yang dikaji dalam penelitian ini adalah apakah melalui pemanfaatan media sapura dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa di kelas VII D SMP Negeri 1 Bengkayang. Kategori penilaian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksankan 2 siklus, yang setiap siklusnya terdiri atas tahapan perencanaan pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Untuk memperoleh datatentang hasil belajar siswa diambil dari data hasil tes Siklus I dan II. Sedangkan data pada proses pembelajaran guru dan keaktivan siswa diambil dari lembar observasi guru dan siswa. Indikator keberhasilan penelitian ini adalah apabila siswa beraktivitas dalam kegiatan pembelajaran ini mencapai ? 70 % dan hasil observasi keaktivan siswa dalam penelitian pada siklus I dan II dapat diketahui dan dapat dibandingkan dengan perolehan rata-rata nilai pada siklus I sebesar 64,59% dan pada siklus II 81,25% Sedangkan dari hasil belajar siswa penelitian pada siklus I 64,29% dan siklus II 82,14%. Simpulan dalam penelitian ini adalah bahwa melalui pemanfaatan media sapura dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa kelas VII D SMP Negeri 1 Bengakayang.

Kata Kunci : Aktivitas, Hasil Belajar, Media Sapura


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.569

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons