PENGENALAN MATEMATIKA PERMULAAN DENGAN KONSEP PENGUKURAN PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK KARTIKA XVII-17 SINTANG
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh informasi tentang pengenalan matematika permulaan dengan konsep pengukuran pada anak usia 5-6 tahun di TK Kartika XVII-17 Sintang. Mengetahui perencanaan pengenalan matematika permulaan pada, pelaksanaan pembelajaran pengenalan matematika permulaan dengan alat ukur baku dan tidak baku, serta evaluasi yang dilakukan oleh guru dalam mengenalkan matematika pemula dengan alat ukur baku dan tidak baku. Penelitian ini dilakukan dalam bentuk kualitatif dan bersifat deskriptif. Hasil penelitian diperoleh mengenalkan matematika permulaan dengan konsep pengukuran pada anak usia 5-6 tahun di TK Kartika XVII-17 Sintang, dimana ditemukan bahwa anak-anak bisa mengunakan alat ukur baku berupa pengaris, gelas, sendok, stik pedlepop, tali, dan tidak baku berupa jengkal, langkah, depa, serta gengam.
Kata kunci : Matematika Permulaan, Konsep Pengukuran
Abstract : This research aims to information about This study aimed to obtain information about the introduction of mathematical concepts beginning with measurements in children aged 5-6 years in kindergarten Kartika XVII-17 Sintang. Knowing at the outset of planning the introduction of mathematics, mathematics learning implementation beginning with the introduction of standard measuring devices and non-standard, as well as the evaluation made by teachers in mathematics introduce beginners to the basic measuring tools and raw. This research was conducted in the form of qualitative and descriptive. Research results obtained by introducing mathematical concepts beginning with measurements in children aged 5-6 years in kindergarten Kartika Sintang XVII-17, where it was found that the children can use a standard measuring tool pengaris, cups, spoons, sticks pedlepop, rope, and non-standard a span, step, fathoms, and grip.
Keywords : Math Starters, Concept of Measurement
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i5.5674
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .