PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA MENGGUNAKAN STRATEGI BELAJAR PQ4R PADA PEMBELAJARAN BAHASA SASTRA INDONESIA KELAS III

Herawati ., Rosnita ., Rustiyarso .

Abstract


Abstract: The problem in this study is an effort to increase literacy learning Indonesian language and literature using learning strategies (PQ4R) in the third grade students of SDN 18 Sungai Pinyuh. Based on initial observations that have been made ??known that improved reading skills in learning Indonesian language and literature is still low cause learning strategies used in the monotony of the low learning Indonesian language and literature class III SDN 18 Pinyuh River. The studies research is descriptive nature of qualitative research and classroom action research conducted collaboratively with one of the class teachers. Subjects in the study were 27 students third grade students of SDN 18 Sungai Pinyuh as for the data collection techniques in the study done by observation and documentary were tools used observation sheets and sheets made ??directly test the research. The study was conducted by three research cycles menunujukan that physical activity at baseline 26.92%, 19.23% mental activity, emotional activity of 26.92%. In the first cycle of physical activity 57.69%, 34.62% mental activity, emotional activity of 46.15%. In the second cycle of physical activity 65.38%, 57.69% mental activity, emotional activity of 61.54%. The third cycle of physical activity 96.15% 80.77% mental activity and emotional activity of 76.92%.

Abstrak: Masalah dalam penelitian ini adalah upaya peningkatan kemampuan membaca pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia dengan menggunakan strategi belajar (PQ4R) pada siswa kelas III SDN 18 Sungai Pinyuh. Berdasar observasi awal yang telah dilakukan diketahui bahwa peningkatan kemampuan membaca dalam pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia masih rendah penyebab strategi yang dipakai dalam pembelajaran yang monoton menyebabkan rendahnya pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia dikelas III SDN 18 Sungai Pinyuh. Penelitian yang digunakan adalah penilitian deskriptif dengan sifat penelitian kualitatif dan jenis penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan secara kolaboratif dengan salah seorang guru dikelas tersebut. Subyek dalam penelitian tersebut adalah siswa 27 orang siswa kelas III SDN 18 Sungai Pinyuh adapun teknik pengumpulan data dalam penelitian dilakukan dengan observasi dan documenter sedang alat yang digunakan lembar observasi dan lembaran test langsung buatan penelitian. Penelitian dilakukan sebanyak tiga siklus hasil penelitian menunujukan bahwa pada baseline aktivitas fisik 26,92%, aktivitas mental 19,23%, aktivitas emosional 26,92%. Pada siklus I aktivitas fisik 57,69%, aktivitas mental 34,62%, aktivitas emosional 46,15%. Pada siklus II aktivitas fisik 65,38%, aktivitas mental 57,69%, aktivitas emosional 61,54%. Siklus ketiga aktivitas fisik 96,15% aktivitas mental 80,77% dan aktivitas emosional 76,92%.

Kata Kunci: Peningkatan kemampuan membaca, menggunakan strategi belajar PQ4R


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.562

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons