PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA DENGAN METODE EKSPERIMEN DI SEKOLAH DASAR

Iskandar F34212030, K.Y Margiyati, Hery Kresnadi

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan metode eksperimen di sekolah dasar. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif. Sampel penelitian ini adalah 24 siswa. Berdasarkan hasil analisis data yang diperoleh, rata-rata nilai hasil belajar siswa siklus I sebesar 64,58 dan rata-rata nilai siklus II sebesar 72,91. Hal ini menunjukan bahwa penggunaan metode eksperimen memberikan dampak positif dalam peningkatan hasil belajar siswa kelas V pada materi sifat-sifat cahaya.

Kata Kunci:, metode eksperimen, pembelajaran ipa dan hasil belajar siswa.

Abstrac:This Research aim to to know the make-up of result learn student by using experiment method in elementary school. Used by Research method is is descriptive. this Research Sampel is 24 student. Pursuant to result of obtained data analysis, mean assess result learn I cycle student equal to 64,58 and mean assess II cycle equal to 72,91. This matter of menunjukan that usage of experiment method give positive impact in make-up of result learn V class student at items of is nature of light.

Keyword: result learn, study of natural sciences, and experiment method.


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i5.5611

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats