PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN STM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SD
Abstract
Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SDN 12 Belangiran pada pembelajaran IPA dengan menggunakan model pembelajaran STM. Permasalahan dalam penelitian ini adalah rendahnya hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA yang belum mencapai KKM 65. Bentuk penelitian adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang bersifat kolaboratif dengan mengikuti prosedur penelitian tindakan yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Materi yang diajarkan mengenai mendeskripsikan berbagai penyebab perubahan lingkungan fisik (angin, hujan, cahaya matahari, dan gelomang air laut) dengan melibatkan subyek penelitian yaitu siswa kelas IV SD Negeri 12 Belangiran pada semester 2 yang berjumlah 30 orang siswa, yaitu 11 orang siswa laki-laki dan 19 orang siswa perempuan. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi langsung, pencermatan dokumen.
Kata Kunci : model pembelajaran sains teknologi masyarakat, hasil belajar dan ilmu pengetahuan alam
Abstractedly: This research intent to increase student studying result brazes IV. Country Elementary School 12 Belangiran on Natural Sciences learning by use of Technological Science learning model Society. About problem in this research is its low result study student on Natural Sciences subject that haven't reached Minimum thoroughness Criterion 65 . Observational observational action brazes (PTK) one that gets collaborative character with follow action research procedure which is planning, performing, observation and reflection. Chastened material hits to describe various environmental changed cause physical (wind, rain, sunlight, and gelomang is water goes out to sea) with involve research subject which is class student IV. Country Elementary School 12 Belangiran on semester 2 total one 30 students, which is 11 male students and 19 female students. Data collecting tech that is utilized is direct observation, pencermatan is document.
Key word: technological science learning model society, learned result and natural sciences
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i5.5608
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats