PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN METODE EKSPERIMEN DALAM PEMBELAJARAN IPA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Eka Patmawati, K.Y Margiyati, Hery Kresnadi

Abstract


Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar rata-rata hasil belajar siswa dengan menggunakan metode eksperimen dan tanpa menggunakan metode eksperimen pada pembelajaran IPA dikelas IV SDN 06 Pawis Kecamatan Jelimpo. Metode yang digunakan adalah Metode Eksperimen.Sampel penelitian ini adalah 20 siswa. Berdasarkan hasil analisis data yang diperoleh, rata-rata nilai siklus I Sebesar 66,00 dan rata-rata nilai siklus II 88,00. Hal ini menunjukkan bahwa pengaruh penggunaan metode eksperimen memberikan dampak yang cukup positif dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV pada materi gaya dapat mempengaruhi gerak benda dan gaya dapat mempengaruhi bentuk benda.

Kata kunci:Metode Eksperimen, Hasil Belajar dan IPA

Abstract: This research intent to know how big average students learned result by use of experiment method and without utilize experiment method on IPA'S learning is brazed IV. SDN 06 Pawis Jelimpo's districts. Method that is utilized is Experiment Method. This observational sample is 20 students. Base analisis's result acquired data, averagely assesses i. cycle as big as 66,00 and average appreciative cycle II. 88,00. It points out that purpose influence methodics experiment to give impact that adequately positive deep increase student studying result brazes IV. on styled material gets to regard object and style power gets to regard object form.

Key word: Experiment method, Studying Result and IPA


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i5.5596

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats