PENGGUNAAN METODE EKSPERIMEN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA DI SD

Seriati F34211614, K.Y Margiyati, Hery Kresnadi

Abstract


Abstrak : Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA di SD. Tujuan dalam penelitian adalah peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 05 Sibawek. Manfaat penelitian adalah bagi semua pihak, guru, siswa dan sekolah. Metode penelitian yang digunakan adalah Dekskriftif dengan bentuk Penelitian yaitu Penelitian Tindakan Kelas. Subyek penelitian adalah 25 siswa. Sifat penelitian adalah kolaboratif. Penelitian dilakukan 2 siklus, siklus I kemampuan guru merencanaka pembelajaran dengan Skor rata-rata 2,67 dengan kategori cukup dan siklus II meningkat skor rata-rata 3,35 dengan kategori baik. Kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran siklus I skor rata-rata 2,87 dengan kategori cukup dan meningkat di siklus II dengan skor rata-rata 3,65 kategori baik. Sedangkan hasil belajar siswa siklus I 72 % dengan kategori baik, dan siklus II 100% dengan kategori Baik sekali. Hal ini menunjukkan bahwa pengaruh penggunaan metode eksperimen dalam pembelajaran IPA memberkan dampak positif dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada materi energi panas.

Kata kunci : hasil belajar, eksperimen dan pembelajaran IPA

Abstract: This research titled is Using Experiment Method for Increasing Student Studying Result on IPA (Science Subject) at Elementary School. The research objective is to increase student studying result of learning IPA in class IV at state elementary school number 05 Sibawek. The research benefit is for all users like teachers, students, and schools. The method used is descriptive research method by Class Action Research (PTK) forms. The research subject is involving 25 students. The characteristic of the research is collaborative observational. Research was done 2 cycles, which was on the cycle 1 covering the capability of the researcher to plan learning process of 2.67 scores average by enough categories; then on the cycle 2, the score increased to be 3.35 by good categories. Ability perform of teaching to conduct cycle 1 was 2.87 scores average by enough categories and worked up at cycle 2 of 3.65 scores average by good categories. Meanwhile student studying result on cycle was 72% by good categories, and cycle 2 was 100% by bravo categories. It points out that experiment method in IPA learning turn out positive impact to increase student studying result on heat energy material subject.

Key word: studying result, experiment, and learning IPA


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i5.5583

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats