PENGARUH SARANA BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI MAN 2
Abstract
Abstract: This thesis entitled influence student learning tool on student learning outcomes on economic subjects of class X Madrasah Aliyah 2 Pontianak 2013-2014 school year . The problem of this study are ( 1 ) how a learning tool class X Madarsah Aliyah 2 Pontianak ? ( 2 ) How are student learning outcomes on economic subjects Madrasah Aliyah Class X 2 Pontianak ? ( 3 ) Is there any influence between student learning tools to student learning outcomes on economic subjects of class X Madrasah Aliyah 2 Pontianak ? . The method used is descriptive method in the form of association studies ( Interrelationship Studies) . Sample this study were students MAN 2 as many as 48 students . the results showed that there are significant between the independent variable ( X ) on the dependent variable ( Y ) which is shown in the equation Y = 81.586 +0.126 X and test hypothesis test t count> t table or 7,274 > 2,013 . The magnitude of the effect of the coefficient of determination of test results with SPSS 16 is equal to 9 % while the rest is influenced by other factors .
Keywords: means of learning, learning outcomes, teaching economics
Abstrak: Skripsi ini berjudul pengaruh sarana belajar siswa terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas X Madrasah Aliyah Negeri 2 Pontianak Tahun ajaran 2013-2014. Masalah penelitian ini adalah (1) Bagaimanakah sarana belajar siswa kelas X Madarsah Aliyah Negeri 2 Pontianak? (2) Bagaimanakah hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi Kelas X Madrasah Aliyah Negeri 2 Pontianak? (3) Apakah terdapat pengaruh antara sarana belajar siswa terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas X Madrasah Aliyah Negeri 2 Pontianak?. Metode yang digunakan adalah metode deskriftif dalam bentuk studi hubungan (Interrelationship Studies). Sampel penelitian ini adalah siswa MAN 2 sebanyak 48 siswa. hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh antara variabel bebas (X) terhadap variabel terikat (Y) yang mana ditunjukkan dalam persamaan Y = 81,586+0,126X dan uji hipotesis uji t hitung > t tabel atau 7.274 > 2,013. Adapun besarnya pengaruh dari Hasil uji koefisien determinasi dengan SPSS 16 adalah sebesar 9% sedangkan sisanya dipengaruhi oleh faktor-faktor lain.
Kata Kunci : Sarana belajar, Hasil belajar, Pelajaran Ekonomi
DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i5.5578
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .