MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR METEMATIKA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG DI KELAS II SDN 07 SUNGAI BAKAH

Sudirman F34210316, Ahmad Yani, Nanang Heryana

Abstract


Abstract : This study describes the presence or absence bertujauan to learn sisiwa increased activity in the learning process of mathematics after using a direct instructional model , particular about two bilanga reduction in class II Elementary School District 07 River Bakah Melawi . The method used in this research is descriptive method . Study is a form of action research . The results showed an increase in terms of activity and student learning outcomes . Activities of students in the learning process in the first cycle with an average value of 44.42 and the second cycle increased to 80.54 . And the learning outcomes of students in the first cycle the average value obtained was 55.55 with a passing grade of 35 students , 70 % , and the second cycle the average value of student learning outcomes increased to 78.88 with a passing grade of 88.56 % . Conclusion The application of learning models directly in the learning process MTK can improve student learning activities , be it physical activity , mental and emotional activity .

Abstrak: Penelitian ini bertujauan untuk mendeskripsikan ada tidaknya peningkatan aktivitas belajar sisiwa dalam proses pembelajaran matematika setelah menggunakan model pembelajaran langsung, Khususnya tentang pengurangan dua bilanga di kelas II Sekolah Dasar Negeri 07 Sungai Bakah Kabupaten Melawi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan dari segi Aktivitas dan hasil belajar siswa. Aktivitas siswa dalam proses pembelajaran pada siklus I dengan nilai rata-rata sebesar 44,42 dan pada siklus II meningkat menjadi 80,54.Dan hasil belajar siswa pada siklus I nilai rata-rata yang diperoleh sebesar 55,55 dengan ketuntasan belajar siswa sebesar 35,70%, dan pada siklus II nilai rata-rata hasil belajar siswa meningkat menjadi 78,88 dengan ketuntasan belajar sebesar 88,56%. Kesimpulan penerapan model pembelajaran langsung dalam proses pembelajaran MTK dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa, baik itu aktivitas fisik, mental maupun aktivitas emosional.

Kata Kunci: Model Pembelajaran langsung, Aktivitas belajar siswa dan Hasil belajar


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i5.5562

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats