UPAYA GURU MENINGKATKAN KOMPETENSI PEDAGOGIK DALAM PROSES PEMBELAJARAN DI TK NEGERI PEMBINA KABUPATEN SEKADAU
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan memaparkan berbagai macam upaya yang dilakukan oleh guru untuk meningkatkan kompetensi pedagogiknya dalam proses pembelajaran di TK Negeri Pembina Kabupaten Sekadau. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif dengan pengumpulan data menggunakan metode triangulasi. Objek penelitian ini adalah 3 orang guru kelas dan 1 orang kepala TK. Hasil penelitian menerangkan bahwa upaya-upaya yang dilakukan oleh guru dalam meningkatkan kompetensi pedagogiknya adalah dengan mengikuti berbagai kegiatan seminar, workshop, pendidikan kilat dan pelatihan untuk memperluas wawasan, meningkatkan profesi kependidikan, bergabung dan aktif dalam kegiatan organisasi IGTKI dan paguyuban serta mengadakan kegiatan parenting.
Kata kunci : Kompetensi Pedagogik, proses pembelajaran, TK Negeri Pembina
Abstract : This study aimed to determine and describe the various kinds of efforts made by teachers to enhance the pedagogical competence in the learning process in kindergarten State Trustees Sekadau District. The research method used is a qualitative research method of data collection using triangulation method. Object of this study is 3 classroom teachers and 1 kindergarten head. The results of the study explained that the efforts made by teachers to improve the pedagogical competence is by attending various seminars, workshops, lightning education and training to broaden their horizons, enhance the educational profession, join and be active in community activities and organizations and conducted IGTKI parenting activities.
Keywords: Pedagogic Competence, learning, kindergarten State Trustees
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v3i5.5473
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .