PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MENGGUNAKAN METODE EKSPERIMEN DI KELAS IV SDN 01 SEBETUNG MENYALA
Abstract
Abstrak,Judul Peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA dengan menggunakan metode eksperimen di kelas IV SDN 01 Sebetung Menyala.tujuan penelitian untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pokok bahasan sifat benda di kelas IV SDN 01 Sebetung Menyala dengan menerapkan metode eksperimen,subjek penelitian ini adalah 23 orang siswa.dari hasil analisis penelitian menunjukan bahwa adanya peningkatan guru dalam menyusun skenario pembelajaran pada siklus I hanya memperoleh nilai rata-rata 64,13. dari 23 0rang siswa yang mampu menyelesaikan soal test pada siklus I hanya berjumlah 10 orang atau 43% sedangkan 13 orang siswa atau 67% masih belum mampu menyelesaikan soal test yang diberikan oleh guru. penelitian pada siklus II dari hasil test nilai rata-rata hasil belajar siswa meningkat menjadi 23 orang siswa atau 100%, artinya siswa mampu menyelesaikan test dengan baik. Adapun peningkatan hasil belajar dari siklus I dan siklus II adalah sekitar 67% artinya dengan penerapan metode eksperimen siswa dapat memahami materi yang disampaikan pada SDN 01 Sebetung Menyala.
Kata Kunci : Peningkatan hasil belajar,Eksperimen, IPA.
Abstract, The title "Improving student learning outcomes in learning science by using the experimental method in class IV SDN 01 Sebetung Menyala". Purpose of research to improve student learning outcomes on the nature of the subject matter in class IV SDN 01 Sebetung Menyala by applying experimental methods, the subject of this study is 23 people analysis results showed that an increase in the teacher in preparing learning scenario in the first cycle only obtain an average value of 64.13.0rang of 23 students who were able to complete the test questions in the first cycle only about 10 people or 43% while 13 students or 67% is still not able to complete the test questions given by the teacher. enelitian p in the second cycle of test results the average value of the results study students increased to 23 students or 100%, meaning that students are able to complete the test well.As for the improvement of learning outcomes from the first cycle and second cycle is approximately 67% with the application artiny a student experiment method to understand the material presented on SDN 01 Sebetung Menyala.
Keywords: Improved learning outcomes, Experiments, Science.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5386
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats