PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMAHAMI BACAAN DENGAN LATIHAN MEMBUAT CATATAN DISERTAI TES RUMPANG KELAS IV SD

Mega Anjelina, Sukmawati ., Sri Utami

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan kemampuan membaca pemahaman isi bacaan dengan menggunakan tes isi bacaan rumpang bagi peserta didik kelas IV SDN 12 Guna Banir. Metode Penelitian Yang digunakan adalah Deskriptif. Berdasarkan analisis data maka diperoleh hasil penelitian yang meliputi kemampuan guru merancang pembelajaran bahasa indonesia dengan membuat catatan sendiri disertai tes rumpang terjadi peningkatan. siklus I pada IPKG 1 diperoleh rata-rata 2,38 dengan kategori cukup dan pada siklus II meningkat menjadi 3,36 dengan kategori baik. Pelaksanaan pembelajaran bahasa indonesia dengan membuat catatan sendiri disertai tes rumpang terjadi peningkatan. siklus II pada IPKG 2 diperoleh rata-rata 2,55 dengan kategori cukup dan pada siklus II meningkat menjadi 3,65 dengan kategori baik.Kemampuan membaca pemahaman peserta didik dengan membuat catatan sendiri disertai tes rumpang terjadi peningkatan yaitu pada siklus I diperoleh rata-rata 53,5 dan pada siklus II meningkat menjadi 77.

Kata kunci : Memahami Isi Bacaan, Latihan Membuat Catatan Sendiri, Teks Rumpang.

Abstract : This study aimed to describe the increase in the content of reading comprehension reading skills by using the content of reading tests hiatus for the fourth grade students of SDN 12 Guna Banir . The research method used is descriptive . Based on the data analysis of the obtained results of the study which includes the ability to design learning Indonesian teachers by making his own records with an increase hiatus tests . I cycle on IPKG 1 gained an average of 2.38 with enough categories and the second cycle increased to 3.36 with either category . Implementation of Indonesian learning by making his own records with an increase hiatus tests . second cycle at IPKG 2 gained an average of 2.55 with enough categories and the second cycle increased to 3.65 by category baik.Kemampuan reading comprehension learners by creating his own record with a test that is on hiatus an increase in cycle I gained an average of 53.5 and the second cycle increased to 77 .


Keywords : Understanding Content Readings , Exercises to Make Your Own Notes , Text hiatus .


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5294

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats