PENINGKATAN KECERDASAN NATURALIS MELALUI METODE INQUIRI PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK AL-RAHMAN KETAPANG

Yulita Heristi

Abstract


Peningkatan Kecerdasan Naturalis Melalui Metode Inquiri Pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Al-Rahman Ketapang. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah metode inquiri dapat meningkatkan kecerdasan naturalis, yaitu mengklasifikasi tanaman penghasil pewarna alami sesuai dengan warna yang dihasilkan kategori rata-rata anak Berkembang Sangat Baik 40%, kemudian mengidentifikasi ciri permukaan daun 40%). Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa metode inquiri memberikan pengaruh besar terhadap pembelajaran mengenai jenis tanaman sehingga dapat meningkatkan kecerdasan naturalis pada anak usia 5-6 tahun di TK Al-Rahman Ketapang.

Kata Kunci: Kecerdasan, Kecerdasan Naturalis, Metode Inquiri

Abstract: Increasing the Naturalist Intelligence through Inquiry Method in 5-6 years Children in TK Al-Rahman Ketapang. The purpose of this research is to investigate is the inquiry methods can improve the naturalist intelligence, namely classify the plants to the natural color according to the color that producted by average children category Develop Very Well 40%, then identify characteristics of the leaf surface 40%. According to the result of research, it can be conclude that the inquiry method give a major impact on learning about the kind of plant thus can increase the naturalist intelligence in 5-6 years children in TK Al-Rahman Ketapang.

Key word: Intelligence, Naturalist Intelligence, Inquiri Method


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.524

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons