PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DENGAN PENOMORAN BERPIKIR BERSAMA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Masalah pada penelitian ini adalah Usaha untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik melalui model pembelajaran kooperatif dengan penomoran berpikir bersama pada pelajaran matematika di kelas IV di Sekolah Dasar Negeri 04 Tanjung Selong, Kembayan. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif, bentuk penelitian yaitu penelitian tindakan kelas (PTK), dan sifat penelitian adalah kolaboratif. Subjek penelitian yaitu guru dan peserta didik kelas, IV Sekolah Dasar Negeri 04 Tanjung Selong Kembayan yang berjumlah 24 orang. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik observasi langsung, teknik dokumenter, dan alat pengumpulan data yang digunakan adalah pedoman observasi.
Hasil penelitian berdasarkan observasi melalui model pembelajaran kooperatif dengan penomeran berpikr bersama dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik. Hal ini menunjukkan bahwa hipotesis yang menyatakan penerapan model pembelajaran kooperatif dengan penomeran berpikir bersama pada pelajaran matematika di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 04 Tanjung Selong , Kembayan dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik , diterima.
Kata kunci : Aktivtas Pembelajaran, Matematika, Model Pembelajaran Kooperatif dengan Penomeran Berpikir Bersama
Abstract : The problem in this research is an attempt to improve the learners learning activities by using cooperative learning strategy of numbering heads together in mathematic subyects at the fourth grade students in the Elementary School 04 Tanjung Selong, Kembayan. This research method is descriptive, in the classroom action research, and the nature of this research is qualitative research, the research subjects are teacher and fourth grade students of the Elementary School 04 Tanjung Selong, Kembayan which consisted of 24 people in whole.The techniques used in this research were the technique of direct observation, documentary technique, and data collection tool were used as observation guidelines.
The result based on observation by using cooperative learning model of nobering think together type had improved can learning activity of students. This shows that the hypothesis that stated the application cooperative learning strategy of numbering heads together in mathematic lessons at the fourth grade in the Elementary Scool 04 Tanjung Selong, Kembayan can improve learners learning activities, accepted.
Keywords : Learning Activity, Mathematic, Cooperative Learning Strategy
of Numbering Heads Together
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5224
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats