PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI MEDIA GAMBAR PADA SD MUHAMMADIYAH NANGA PINOH KABUPATEN MELAWI
Abstract
Abstract : This study aimed to obtain information about the presence or absence of an increase in the Natural Sciences learning outcomes in second grade SD Muhammadiyah Nanga Pinoh associated with the use of media images. Form of research in the form of classroom action research ( CAR ) conducted in two cycles, each cycle consisting of phases of planning, implementation, observation, and reflection. To obtain data on student learning outcomes data taken from test results of Cycle I and II. While data on teacher learning and student activity sheets are taken from observations of teachers and students. Indicator of the success of this research is active students in learning activities reached 65 % and the observation of students in research kaktifan cycle I and II. Furthermore, comparing the percentage of active students in the first cycle reaches 30 % and the second cycle the percentage of student activity to 65 %. While the results of research on student learning in the first cycle and second cycle reached 63.85 into 71.25. The conclusions in this study that the use of media images can enhance learning outcomes for students of Natural Sciences class II SD Muhammadiyah Nanga Pinoh.
Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh informasi tentang ada tidaknya peningkatan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam pada siswa kelas II SD Muhammadiyah Nanga Pinoh terkait dengan penggunaan media gambar. Bentuk penelitiannya berupa penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam 2 siklus, yang setiap siklusnya terdiri atas tahapan perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Untuk memperoleh data tentang hasil belajar siswa diambil dari data hasil tes Siklus I dan II. Sedangkan data pada proses pembelajaran guru dan keaktifan siswa diambil dari lembar observasi guru dan siswa. Indikator keberhasilan penelitian ini adalah keaktifan siswa dalam kegiatan pembelajaran mencapai 65% dan hasil observasi kaktifan siswa dalam penelitian pada siklus I dan II. Selanjutnya membandingkan persentase keaktifan siswa pada siklus I mencapai 30% dan pada siklus II persentase keaktifan siswa menjadi 65%. Sedangkan dari hasil belajar siswa dalam penelitian pada siklus I mencapai 63,85 dan siklus II menjadi 71,25. Simpulan dalam penelitian ini bahwa melalui penggunaan media gambar dapat meningkatkan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam pada siswa kelas II SD Muhammadiyah Nanga Pinoh.
Kata Kunci : Pembelajaran IPA, Media Gambar
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5172
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats