PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN MODEL KOOPERATIF TEKNIK NUMBERED HEAD TOGETHER DI KELAS V
Abstract
Abstrak: Penelitian ini betujuan untuk memperoleh informasi akurat tentang perbaikan kinerja guru dalam pembelajaran terutama yang berhubungan dengan peningkatan aktivitas pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan dengan model kooperatif teknik Numbered Heads Together (NHT) pada siswa Kelas V SD Negeri 03 Dungun Laut. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif, sifat penelitian ini adalah kualitatif dan jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dalam pelaksanaannya berkolaborasi dengan guru kelas. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V yang berjumlah 39 orang. Dari data yang diperoleh peningkatan aktivitas fisik siswa dari base line 47% kesiklus III 88.02% meningkat sebesar 41.02% dengan katagori cukup tinggi. Peningkatan aktivitas mental siswa dari base line 28.84% kesiklus III 71.79% meningkat sebesar 42.95% dengan katagori cukup tinggi. Peningkatan aktivitas emosional siswa dari base line 51.27% kesiklus III 92.34% meningkat sebesar 41.07% dengan katagori cukup tinggi.
Kata kunci : Peningkatan, Pembelajaran, Kooperatif Teknik NHT
Abstract: This study aims to obtain accurate information about the performance of the teacher in the learning improvement primarily related to increased activity by the Citizenship Education learning model of cooperative techniques Numbered Heads Together (NHT) in Class V students of SD Negeri 03 Dungun Laut. The method used is descriptive nature of this study is qualitative and type of research is Classroom Action Research (CAR), which in practice collaborate with classroom teachers. The subjects in this study were fifth grade students totaling 39 people. From the data obtained by an increased in physical activity of students from the base line to the third cycle 47% 88.02% 41.02% increase of the category of "high enough". Increased mental activity of students from baseline 28.84% to 71.79% the third cycle increased by 42.95% to the category of "high enough". Increased activity of students emotional baseline 51.27% 92.34% the third cycle increased by 41.07% to the category of "high enough".
Keywords: Increased, Learning, Cooperative Techniques NHT
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5145
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats