PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW PADA ILMU PENGETAHUAN ALAM UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR
Abstract
Abstrak : The application of model learning jigsaw on the nature of science to improve the activity and results of the learning learners class IV MIS Ash halihin Ketapang. The application of model learning jigsaw on the nature of science to improve the activity and results of the learning learners class IV MIS Ash Shalihin Ketapang, Objectives expected of this class of action research is to increase the activity of learning to the learners, and to improve the learning results IPA subjects of students on class IV MIS Ash-Shalihin Ketapang. This research uses the class action research as much as two cycles. The methods used in this research is the deskriftif method. Data analysis of the results obtained that an increase in the activity of learning to the learners, learners are asked on a cycle I and cycle II 65% as much as 80%, the learners who answered on a cycle I and cycle II 45% as much as 75%, learners who delivered an opinion on the cycle I as much as 35% and cycle II as much as 55%, learners carry out commands in cycle I, as much as 65% and cycle II as much as 85%learning outcomes, and increased the value of an average class learners on a cycle I was 65, and cycle II was 74.25.
Keywords : Activity, The Results Of The Study, A Model Of Jigsaw.
Abstrak : Penerapan model pembelajaran jigsaw pada ilmu pengetahuan alam untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik kelas IV MIS Ash Shalihin Ketapang. Penerapan model pembelajaran jigsaw pada ilmu pengetahuan alam untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik kelas IV MIS Ash Shalihin Ketapang. Tujuan yang diharapkan dari penelitian tindakan kelas ini adalah Untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik, dan Untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPA kelas IV MIS Ash - Shalihin Ketapang. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas sebanyak dua siklus. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriftif. Dari hasil analisis data didapatkan bahwa terjadi peningkatan aktivitas belajar peserta didik, yaitu Peserta didik yang bertanya pada siklus I 65% dan siklus II sebanyak 80%, Peserta didik yang menjawab pada siklus I 45% dan siklus II sebanyak 75%, Peserta didik yang menyampaikan pendapat pada siklus I sebanyak 35% dan siklus II sebanyak 55%, Peserta didik yang melaksanakan perintah pada siklus I sebanyak 65% dan siklus II sebanyak 85%, dan peningkatan hasil belajar yaitu Nilai rata rata kelas peserta didik pada siklus I adalah 65, dan siklus II adalah 74,25.
Kata Kunci : Aktivitas, Hasil Belajar, Model Jigsaw.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.5078
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats