PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR BERSERI KELAS V SDN 01 SIMPANG DUA
Abstract
Abstrak : Berdasarkan pengalaman mengajar yang sudah dilakukan oleh peneliti masih terdapat permasalah yang terjadi pada saat pembelajaran menulis dikarenakan kemampuan siswa yang berbeda-beda, kurangnya latihan dan penugasan, kurangnya minat siswa dalam menulis, karena kurangnya motivasi menulis dari guru, sarana dan prasarana atau media yang digunakan tidak menunjang tercapainya tujuan pembelajaran.Untuk mengatasi kesenjangan tersebut diyakini dengan menggunakan media Gambar Berseri pada pembelajaran Bahasa Indonesia lebih merangsang motivasi siswa dalam hal menulis karangan.Metode penelitian yaitu metode deskriptif, sifat penelitian kualitatif dan jenis penelitian yaitu penelitian tindakan kelas. Teknik pengumpulan data yaitu teknik observasi langsung dan teknik pengukuran.Berdasarkan hasil Kemampuan menulis karangan siswa mengalami peningkatan setelah Guru menggunakan media gambar berseri. Peningkatan kemampuan menulis karangan siswa ini terlihat dari hasil rata-rata siswa pada siklus I dengan nilai rata-rata 67,18 dan pada siklus II meningkat lagi menjadi 76,87. Dari hasil tersebut diatas dapat simpulkan bahwa penerapan model perencanaan pembelajaran menggunakan RPP terbaru dan pembelajaran keterampilan menulis menggunakan media gambar berseri dapat meningkatkan kinerja seorang Guru kelas khususnya dalam merancang perencanaan pembelajaran.
Kata Kunci: Peningkatan, Keterampilan Menulis Karangan, MediaGambar
Berseri.
Abstract :Based on the observations that have been made ??by researchers there are problems that occur at the time of writing due to the learning abilities of different students , lack of exercises and assignments , a lack of student interest in writing , due to a lack of motivation to write from teachers , facilities and infrastructure or the media being used does not support the achievement of learning objectives .To address this gap by using the media believed Glow Images on Indonesian further stimulate learning motivation of students in terms of writing essays .The research method is descriptive method , the nature of qualitative research and the type of research that is action research . Data collection techniques are the techniques of direct observation and measurement techniques .Based on the results of essay writing ability of students has increased after he uses the media glow images . Increasing students' essay writing skills is evident from the results of the average student from the first cycle with an average value of 67.18 and the second cycle increased to 76.87 . From the above results can be concluded that the application of the model lesson plans using the latest lesson plans and teaching writing skills to use the media glow images can improve the performance of a particular grade teacher in designing lesson plans .
Keywords: Authorship Writing Skills Improvement, Media Images
Glow.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.5062
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats