PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM KELAS II SEKOLAH DASAR NEGERI 28 SUNGAI RAYA

Suharni F34209496, Endang Uliyanti, Sri Buwono

Abstract


Research on enhancement of Learning Activities Using Contextual Learning Model To Learning Science class II SDN 28 Sungai Raya aims to design learning activities in the classroom action research,which includes the planning, action, observation and reflection. Methods used descriptive research is a survey from with the type of survey research institutions. Avarage student before apply contextual learning is equal to 51,70%,cycle of 63,06%,and 74,43% for the second cycle. So there is an increase in student learning activities from cycle I to cycle to cycle II 11,37%. With the fact that the model of contextual learning can improve student learning activities in learning science class II SDN 28 Sungai Raya effect on learning outcomes.

Abstrak: Penelitian tentang Peningkatan Aktivitas Belajar Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kontekstual Pada Pembelajaran IPA Kelas II SDN 28 Sungai Raya bertujuan untuk Aktivitas Belajar Siswa dengan Model Pembelajaran Kontekstual yang diterapkan dalam rancangan Penelitian Tindakan kelas, yang meliputi tahap perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi. Metode yang digunakan Deskripsi, bentuk penelitiannya adalah survei dengan jenis penelitian survei kelembagaan. Nilai rata-rata siswa sebelum diterapkan pembelajaran kontekstual adalah sebesar 51,70%,siklus I sebesar 63,06%,dan siklus II sebesar 74,43%.Jadi ada peningkatan aktivitas belajar siswa dari siklus I ke siklus II 11,37%. Dengan melihat kenyataan ini bahwa model pembelajaran kontekstual dapat meningkatan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran IPA Kelas II SDN 28 Sungai Raya yang pada hasil pembelajaran.

Kata Kunci: Aktivitas belajar , model pembelajaran kontekstual dan pembelajaran IPA


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.506

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons