PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN METODE PENEMUAN PADA KELAS II
Abstract
Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas II dengan penggunaan metode penemuan dalam pembelajaran di SD Negeri 17 Rabak. Untuk mengatasi hal tersebut, salah satu upaya yang dilakukan adalah dengan menerapkan metode penemuan. Berdasarkan hasil data yang diperoleh rata-rata aktivitas belajar siswa mulai meningkat dari kondisi awal siswa yang termotivasi untuk belajar sekitar 28,08% setelah melaksanakan tindakan siklus ke-1 aktivitas siswa meningkat menjadi 57% dan pelaksanaan tindakan siklus ke-2 meningkat lagi menjadi 78,33 % jadi peningkatan aktivitas belajar siswa meningkat sekitar 21,33%. Hasil belajar siswa juga meningkat yaitu nilai rata-rata hasil tes siklus ke-1 mengalami peningkatan dibandingkan dengan data awal hasil belajar siswa sebelumnya atau sebelum diadakannya penelitian tindakan kelas. Pada siklus ke-1 nilai rata-rata siswa yaitu : 66,85. Sedangkan pada siklus ke-2 nilai rata-rata hasil belajar siswa yaitu : 69,23. Jadi peningkatan hasil belajar siswa meningkat sekitar 2,38%. Hal ini berarti pembelajaran matematika dengan menggunakan metode penemuan memberi pengaruh terhadap aktivitas dan hasil belajar siswa kelas II SDN 17 Rabak kec.Sengah Temila kab.Landak.
Kata Kunci : Aktivitas belajar, Hasil belajar, Metode penemuan.
Abstract : This study aims to improve the activity of class II student learning with the use of the discovery methods of learning in the elementary school of 17 Rabak . To overcome this , one of the efforts is to apply the method of the invention . Based on the results obtained data on average student learning activity began to increase from the initial conditions of students who are motivated to learn about 28.08 % after implementing actions to cycle - 1 student activity increased to 57 % and the execution of actions 2nd cycle increased to 78 , 33 % to the increase in students' learning activities increased by approximately 21.33 % . Student learning outcomes also increases the value of the average cycle test results to - 1 increased compared with the initial data of student learning outcomes before or prior to the action research . In the 1st cycle students' average score is : 66.85 . While in the 2nd cycle average value of student learning outcomes are: 69.23 . So improving student learning outcomes increased by approximately 2.38% . This means that the learning of mathematics by using the method of the invention and influences the activity of class II student learning outcomes SDN 17 Rabak kec.Sengah Temila kab.Landak .
.
Keywords : Learning activities , learning outcomes , method of discovery .
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.5025
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats