PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA KARTU POSNEG PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS V
Abstract
Abstrak: Masalah dalam penelitian ini adalah guru masih menggunakan metode ceramah, suasana belajar kurang menarik, keterlibatan siswa dalam proses belajar mengajar juga sangat minim dan kurang menggunakan media atau alat peraga serta sarana dan prasarana yang kurang mendukung. Metode dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian observasi langsung. Tekhnik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi dan dokumen dengan alat pengumpul data berupa lembar observasi dan lembar hasil jawaban tes siswa pada setiap siklus. Sampel penelitian yaitu siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri 29 Manis Mata.
Hasil analisis data menunjukkan kemampuan guru merencanakan pembelajaran pada siklus I adalah 3,12 meningkat menjadi 3,52 pada siklus II. Kemampuan guru melaksanakan pembelajaran pada siklus I yaitu 3,27 meningkat menjadi 3,75 pada siklus II. Rata-rata hasil belajar siswa juga mengalami peningkatan, yaitu 65,63 pada siklus I meningkat menjadi 81,25 pada siklus II. Berarti meningkat sebesar 15,62. Jumlah siswa yang mencapai atau di atas KKM juga mengalami peningkatan yaitu dari 11 orang (68,75%) pada siklus I menjadi 15 orang (93,75%) pada siklus II.
Kata kunci : hasil belajar, media kartu posneg, penjumlahan bilangan bulat
Abstract: The problem in this study is the teachers still use the lecture method, less attractive learning environment , student involvement in the learning process is also very minimal and less use of media or teaching aids and facilities that are less supportive . This resulted in low student learning outcomes , especially in the sum of integers . The method in this research is descriptive method to form a direct observation study . Data collection techniques used were observation and document the data collection tool in the form of sheets of observations and student test answer sheet results in each cycle . Samples are fifth grade students study Elementary School 29 Sweet Eyes.
The results of the analysis of the data showed the ability of teachers to plan learning in the first cycle was 3,12 increased to 3,52 in the second cycle . The ability of teachers to implement the learning in the first cycle is increased by 3,27 to 3,75 in the second cycle . Average student learning outcomes also increased , which is 65,63 in the first cycle increased to 81,25 in the second cycle . Mean increase of 15,62 . The number of students who achieve or above KKM also increased , from 11 people (68,75 % ) in the first cycle to 15 people (93,75 % ) in the second cycle.
Keywords : learning outcomes , media posneg card , sum of the integers
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.4941
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats