PENINGKATAN AKTIVITAS SISWA DENGAN MENERAPKAN TEORI BRUNNER DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS III
Abstract
Abstrak : Peningkatan Aktivitas Siswa dengan menerapkan Teori belajar Brunner dalam pembelajaran Matematika kelas III SDN. 12 Nanga Tayap, tujuan dari penelitian ini untuk mendiskripsipkan penerapan teori belajar Brunner untuk meningkatkan aktivitas siswa baik secara fisik, mental dan emosional. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif. Sifat penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Hasil penelitian setelah dilaksanakannya pembelajaran dengan menerapkan teori belajar Brunner pada pembelajaran Matematika Kelas III SDN. 12 Nanga Tayap Ketapang. dengan hasil observasi siswa : 1.) Aktivitas fisik siswa dari base line awal sebesar 38 %, ke siklus 3 sebesar 84 %. Meningkat sebesar 50 %. 2). Aktivitas Mental siswa base line awal sebesar 18 %, ke siklus 3 sebesar 78 %. Meningkat sebesar 60 %. 3.) Aktivitas Emosional Base Line Awal 31 %, ke siklus 3 sebesar 80 %. Meningkat sebesar 49 %.
Kata Kunci : Aktivitas , Teori Belajar Brunner, Pembelajaran Matematika
Abstract : Increasing Student Activities by applying learning theory in teaching Mathematics Brunner Elementary School third grade . 12 Nanga Tayap , the goal of this study for the application of learning theory Brunner mendiskripsipkan to increase student activity both physically , mentally and emotionally . The method used in this research is descriptive qualitative method . The nature of this research is Classroom Action Research ( CAR ) The results after the implementation of learning by applying the learning theory on learning Brunner Elementary School Math Class III . 12 Nanga Tayap Ketapang . with the observation of students : 1 . ) Physical activity of student initial base line by 38 % , to 3 cycles by 84 % . Increased by 50 % . 2 ) . Mental activity students initial base line by 18 % , to 3 cycles by 78 % . Increased by 60 % . 3 . ) Emotional Activity Base Line Beginning 31 % , to 3 cycles by 80 % . Increased by 49 % .
Keywords : Activities , Brunner Learning Theory , Mathematics Learning
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.4862
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats