PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK DI KELAS IV
Abstract
Abstrak: Masalah pada penelitian ini adalah usaha untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik dengan menggunakan pendekatan matematika realistik pada pelajaran matematika di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 17 Batu Ampar Kubu Raya. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif, bentuk penelitian yaitu penelitian tindakan kelas (PTK), dan sifat penelitian bersifat kolaboratif, subjek penelitian yaitu guru, kolaborator dan peserta didik kelas IV Sekolah Dasar Negeri 17 Batu Ampar Kubu Raya yang berjumlah 28 orang. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik observasi langsung, teknik dokumenter, dan alat pengumpul data yang digunakan adalah pedoman observasi.
Hasil penelitian berdasarkan observasi dengan menggunakan pendekatan matematika realistik dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik. Hal ini menunjukkan bahwa hipotesis yang menyatakan penerapan pendekatan realistik pada pelajaran matematika di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 17 Batu Ampar Kubu Raya dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik, diterima.
Kata kunci : Aktivitas, Pembelajaran Matematika, Pendekatan Matematika Realistik
Abstract: The problem in this research is an attempt to improve the learners' learning activities by using realistic approach in mathematics subjects at the fourth grade students in the Elementary School 17 Batu Ampar Kubu Raya. This research method is descriptive, in classroom action research, and the nature of this research is qualitative research, the research subjects are teacher and fourth grade students in the Elementary School 17 Batu Ampar Kubu Raya which consisted of 28 people in whole. The techniques used in this research were the technique of direct observation, documentary technique, and data collection tool were used as observation guidelines.
The result based on observation by using realistic approach had improved learners' learning activities. This shows that the hypothesis that stated the application of the realistic approach in mathematics lesson at the fourth grade in the Elementary School 17 Batu Ampar Kubu Raya can improve learners' learning activities, accepted.
Keywords: Learning Activity, Mathematics, Realistic Approach
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.4844
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats