PENINGKATAN MINAT PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DENGAN METODE INKUIRI PADA PESERTA DIDIK KELAS IV SDN 24
Abstract
Abstrak: Peningkatan MinatPembelajaran IPA dengan Metode Inkuiripada Peserta Didik Kelas IV SDN 24. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan peningkatan minat pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan menggunakan metode Inkuiri. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif. Bentuk PTK bersifat kolaboratif, subjek penelitian pendidik dan peserta didik kelas IV SDN 24. Data yang dikumpulkan adalah data skor kemampuan pendidik merencanakan pembelajaran, melaksanakan pembelajaran, dan minat pembelajaran peserta didik. Alat pengumpul data menggunakan lembar observasi. Hasil penelitian sebagai berikut: Rata-rata skor kemampuan pendidikmenyusun rencana pembelajaran pada siklus I adalah 2,88. Pada siklus II adalah 3,00. Peningkatannya adalah 0,12. Rata-rata skor kemampuan pendidikmelaksanakan pembelajaran pada siklus I adalah 2,77. Pada siklus II adalah 3,13. Peningkatannya adalah 0,36. Rata-rata skor minat pembelajaran peserta didik pada siklus I adalah 3,04. Pada siklus II adalah 3,22. Peningkatannya adalah 0,18. Hal ini membuktikan bahwa penggunaan metode Inkuiripada pembelajaran IPA dapat meningkatkan minat belajar peserta didik di kelas IV SDN 24.
Kata Kunci: peningkatan, minat belajar peserta didik, metode Inkuiri, pembelajaran IPA.
Abstract: The Improvement of interest in Science by Using InkuiriMethod in Grade IVSDN 24. The purpose of this research is to describe the improvement of students interest in science by Inkuiri method. The method of this research is descriptive. The format of classroom action research is colaborative. The subjects of this research are the teacher and the students of grade IV SDN 24. Data which have been collected are score data of the capability of the teacher to make a lesson plan, apply the lesson plan, and the improvement of students interest. The instruments of collecting data are observation sheets. The research outomes are: The average of the teacher capability in planning the lesson plan in the first cycle is 2,88. The second cycle is 3,00. The increasing is 0,12. The average of the teacher capability in applying the lesson plan in the first cycle is 2,77. The second cycle is 3,13. The increasing is 0,36. The average of the students interest, in the first cycle is 3,04 andthe second cycle is 3,22. The increasing is 0,18. It prooves that the Inkuirimethod in science can be improve students interest of grade IVSDN 24.
Keywords: improvement, students interest, Inkuirimethod, science learning.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.4842
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats