PENINGKATAN AKTIVITAS SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKAMENGGUNAKANMETODE DEMONSTRASI
Abstract
Abstrak: Permasalahan aktivitas belajar Rendahnya aktivitas siswa di dalam pembelajaran disebabkan oleh faktor guru yang dominan di dalam pembelajaran. Tujuan penelitian ini yaitu mendeskripsikan peningkatan aktivitas siswa dalam pembelajaran matematika dengan menggunakan metode demonstrasi di kelas V SD Negeri 02 Sungai Melayu Rayak Ketapang. Metode yang digunakan di dalam penelitian ini yaitu metode deskriptif dalam bentuk survey (survey studies) dengan jenisnya yaitu survey kelembagaan (Institutional survey). Hasil penelitian yaitu (1) Peningkatan aktivitas fisik siswa sebesar 62,5% dengan kategori tinggi. (2) Peningkatan aktivitas mental siswa sebesar 67,5% dengan kategori tinggi. (3) Peningkatan aktivitas emosional siswa sebesar 69% dengan kategori tinggi. (4) Peningkatan aktivitas siswa dalam pembelajaran matematika sebesar 66,5% dengan kategori tinggi.
Kata Kunci : aktivitas belajar, metode demonstrasi , dan pembelajaran Matematika
Abstract: The problem of low learning activities in the learning activities of students in the teacher due to the dominant factor in learning. The purpose of this study is to describe the increase in activity of students in learning mathematics using the demonstration in class V Elementary School 02 Sungai Melayu Rayak Ketapang. The method used in this research is descriptive method in the form of surveys with that kind of institutional surveys. The results of the study are (1) Increased physical activity of 62.5% of students with high category. (2) Increased mental activity of 67.5% of students with high category. (3) Increased emotional activity by 69% of students with high category. (4) Increased activity of students in learning mathematics by 66.5% to a high category.
Keywords: learning activities, methods of demonstration, and learning Mathematics
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.4827
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats