PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN MENGGUNAKAN METODE DISKUSI DI KELAS IV
Abstract
Abstract: The problem in this research is how an increase in the activity of learners in the classroom teaching Citizenship Education Elementary using the method of discussion School No. IV .The method used is descriptive research , with the shape of Classroom Action Research . The nature of this research is collaborative research with qualitative research . The subjects of this study were as many as 28 students of Class IV. Data collection techniques in this study is the direct observation and documentary . While the tools used are observation sheets and researcher -made test questions . This research was conducted as two cycles.
General conclusion of this study is an increase in the activity of learning by 47.43 % with moderate category . Meanwhile , in particular concluded that : ( 1 ) There is an increase in physical activity of students using the discussion method in teaching Civics in the Elementary. This is evident from the difference of the base line to the second cycle by 50.90 % , from 30.35 % at baseline became 81.25 % in the second cycle . An increase of 50.90 % is categorized as moderate ; ( 2 ) There is an increase in mental activity of learners using instructional discussion on Civic Education in Public Elementary. This is evident from the difference of the base line to the second cycle by 40.18 % , from 20.53 % at baseline became 60.71 % in the second cycle . An increase of 40.18 % that is low , and ( 3 ) There is an increased emotional activity learners using the discussion method of learning in fourth grade Civics Elementary. This is evident from the difference of the base line to the second cycle by 51.19 % , from 30.95 % at baseline became 82.14% in the second cycle . An increase of 51.19 % is categorized as moderate .
Key words: learning activity, discussion method, Civics.
Abstrak: Masalah dalam penelitian ini adalah bagaimanakah peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Menggunakan Metode Diskusi Di kelas IV.
Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif, dengan bentuk Penelitian Tindakan Kelas. Adapun sifat penelitian ini adalah penelitian kolaboratif dengan jenis penelitian kualitatif. Subyek penelitian ini adalah sebanyak 28 orang siswa Kelas IV. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi langsung dan dokumenter. Sedangkan alat yang dipergunakan adalah lembar observasi dan soal tes buatan peneliti. Penelitian ini dilakukan sebanyak dua siklus.
Hasil penelitian ini secara umum adalah adanya peningkatan aktivitas belajar sebesar 47,43% dengan kategori sedang. Sementara itu, secara khusus disimpulkan bahwa: (1) Terdapat peningkatan aktivitas fisik peserta didik dengan menggunakan metode diskusi pada pembelajaran PKn di kelas IV. Hal ini terlihat dari selisih dari base line ke siklus II sebesar 50,90%, yakni dari 30,35% pada baseline menjadi 81,25% pada siklus II. Peningkatan sebesar 50,90% tersebut termasuk kategori sedang; (2) Terdapat peningkatan aktivitas mental peserta didik dengan menggunakan metode diskusi pada pembelajaran PKn di kelas IV. Hal ini terlihat dari selisih dari base line ke siklus II sebesar 40,18%, yakni dari 20,53% pada baseline menjadi 60,71% pada siklus II. Peningkatan sebesar 40,18% tersebut termasuk kategori rendah; dan (3) Terdapat peningkatan aktivitas emosional peserta didik dengan menggunakan metode diskusi pada pembelajaran PKn di kelas IV. Hal ini terlihat dari selisih dari base line ke siklus II sebesar 51,19%, yakni dari 30,95% pada baseline menjadi 82,14% pada siklus II. Peningkatan sebesar 51,19% tersebut termasuk kategori sedang.
Kata kunci: aktivitas belajar, metode diskusi, Pendidikan Kewarganegaraan.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.4813
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats