PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN METODE INKUIRI PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM
Abstract
Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Menggunakan Metode Inkuiri Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas IV Sekolah Dasar Swasta Anak Terang Tiang Tanjung Kabupaten Landak dengan menggunakan Metode Inkuiri. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode deskriptif. Penelitian ini dilakukan selama 2 siklus dengan hasil akhir penelitian yang diperoleh yaitu aktivitas fisik 84%, aktivitas mental 76%, aktivitas emosional 88,75% sedangkan persentase peningkatan atau selisih dari base line ke siklus 2 ialah aktivitas fisik 56%, aktivitas mental 52%, dan aktivitas emosional 57,5%. Dari data yang telah diperoleh dapat disimpulkan terjadi peningkatan yang signifikan pada setiap siklus.
Kata Kunci : peningkatan aktivitas belajar, inkuiri, IPA
Abstract: Improved Student Learning Activity Using Inquiry Methods In Learning of Natural Sciences. This research aims to enhance students' learning activities in the teaching of Natural Sciences in Private Elementary School fourth grade son Porcupine District of the Cape Light Pole using the method of inquiry. The method used in this research is descriptive method. The study was conducted over 2 cycles with the results obtained by the end of the study 84% of physical activity, mental activity 76%, 88.75% emotional activity while the percentage increase or difference from baseline to cycle 2 is 56% physical activity, mental activity 52% , and emotional activity of 57.5%. From the data that has been obtained it can be concluded that a significant increase in each cycle.
Key words: increase in activity learning, inquiry, IPA
Full Text:
PDF ()DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v1i1.475
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .