PENERAPAN METODE SIMULASI TEMATIK DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS EKONOMI DI KELAS XI IPS SMA
Abstract
This thesis entitled "Application of Thematic Simulation Methods In Improving Student Comprehension Lesson In Economics in class XI IPS IPS 1 SMA. Goal to see the involvement of the student after class to follow the learning process with simulation methods in social studies thematic Economics. Action research conducted by 2 cycles shows: The class to be fun for the students, the students became very enthusiastic in following lessons. No longer looking students silent and sleepy in following and understanding lesson. liveliness students in learning activities increases, the more students critically, creative, confident and motivated to follow the social studies Economics. Which before were given the actions of student learning outcomes were measures 5.66 after the first cycle to cycle two climbed 68.90 81.12. (3) There was an improvement in the performance of teachers in an effort to improve the learning process, teachers use thematic simulation method in the teaching and learning activities .
Abstrak
Skripsi ini dengan judul Penerapan Metode Simulasi Tematik Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Ekonomi di kelas XI IPS 1 SMA Borneo Bengkayang.Tujuan untuk melihat keaktifan siswa kelas setelah mengikuti proses pembelajaran dengan metode simulasi tematik pada mata pelajaran IPS Ekonomi. Penelitian tindakan kelas dilaksanakan sebanyak 2 siklus menunjukkan:Suasana kelas menjadi menyenangkan bagi para siswa, yaitu siswa menjadi sangat antusias dalam mengikuti pelajaran. Tidak lagi tampak siswa yang hanya diam saja dan yang mengantuk dalam mengikuti pelajaran.Keaktifan dan pemahaman siswa dalam kegiatan pembelajaran meningkat, yaitu siswa lebih kristis, kreatif, percaya diri serta termotivasi untuk mengikuti pelajaran IPS Ekonomi. Yang sebelum diberi tindakan hasil belajar siswa 5,66 setelah diberi tindakan pada siklus pertama 68,90 siklus ke dua naik 81,12.(3) Terjadi perbaikan pada kinerja guru dalam usaha memperbaiki proses pembelajaran, guru menggunakan metode simulasi tematik dalam kegiatan belajar mengajar.
Kata kunci: Metode simulasi tematik, keaktifan dan pemahaman siswa.
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v1i1.470
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats