PENINGKATAN AKTIVITAS IPA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA TIGA DIMENSI DI KELAS IV SDN 01 RASAU JAYA KUBU RAYA
Abstract
Abstrak: Masalah pada penelitian ini adalah usaha untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik dengan menggunakan media tiga dimensi pada pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 01 Rasau Jaya Kubu Raya. Metode penelitian ini yaitu metode deskriptif, bentuk penelitian yaitu penelitian tindakan kelas (PTK), dan sifat penelitian bersifat kualitatif, subjek penelitian yaitu guru, kolaborator dan peserta didik kelas IV Sekolah Dasar Negeri 01 Rasau Jaya Kubu Raya yang berjumlah 18 orang. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik observasi langsung, teknik dokumenter, dan alat pengumpul data yang digunakan adalah pedoman observasi.
Hasil penelitian berdasarkan observasi dengan menggunakan media tiga dimensi dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik. Hal ini menunjukkan bahwa hipotesis yang menyatakan penggunaan media tiga dimensi pada pelajaran ilmu pengetahuan alam di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 01 Rasau Jaya Kubu Raya dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik, diterima.
Kata kunci : Aktivitas Pembelajaran, Ilmu Pengetahuan Alam, Media Tiga Dimensi
Abstract: The problem in this research is an attempt to improve the learners' learning activities by using three-dimensional media in natural science subjects at the fourth grade students in the Elementary School 01 Rasau Jaya Kubu Raya. This research method is descriptive, in the classroom action research, and the nature of this research is qualitative research, the research subject are teacher and learner Elementary School fourth grade students in the Elementary School 01 Rasau Jaya Kubu Raya which consisted of 18 people in whole. The techniques used in this research were the technique of direct observation, documentary technique, and data collection tool were used as observation guidelines.
The result based on observation by using three-dimensional media can improve learners learning activities. This shows that the hypothesis that stated the application of three-dimensional media in natural science lessons in fourth grade students in the Elementary School 01 Rasau Jaya Kubu Raya can improve learners' learning activities, accepted.
Keywords: Learning Activity, Learning Science, Three-Dimensional Media
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i2.4657
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats