PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PROSA FIKSI DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR NEGERI 15 PONTIANAK SELATAN
Abstract
Based on observation on learning writing fiction for fifth grade students of SDN 15 South Pontianak, obtained information that students has not achieved the standard score. The average score of the students is 67,22 where the standard score is 70. From this observation, research problem is carried out, that is the use of picture media improves students ability in writing fiction for fifth grade students of SDN 15 South Pontianak. The purpose of this research is to describe the improvement of students ability in writing fiction for fifth grade students of SDN 15 South Pontianak. This research uses classroom action research, a descriptive method of qualitative research, and has a collaborative characteristic. The data is gained from teachers skill in teaching from the base line to second cycle. The indicator for base line to second cycle is compatibility between title and content (63,9%; 81,9%; 73,6%), content or ideas (84,7%; 80,5%; 98,61%), correct spelling and punctuation (54,2%; 58,3%; 66,7%), word choice or diction (59,7%; 69,4%; 76,4%), organization (73,6%; 80,5%; 88,9%). Students learning outcomes from base line to second cycle is 67,2; 73,88; 80,55. From the data above, it can be concluded that there is an improvement in each cycle. Thus, the research of the use of picture media improves students ability in writing fiction.
Abstrak: Berdasarkan hasil observasi pada pembelajaran menulis prosa fiksi di kelas V SDN 15 Pontianak Selatan diperoleh informasi bahwa hasil belajar siswa belum mencapai ketuntasan dengan rata-rata nilai 67,22 yang memiliki Kriteria Ketuntasan Minimal 70. Dari observasi tersebut, maka dirumuskan masalah penelitian yaitu apakah dengan menggunakan media gambar dapat meningkatkan kemampuan menulis prosa fiksi kelas V Sekolah Dasar Negeri 15 Pontianak Selatan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan peningkatan kemampuan menulis prosa fiksi pada siswa kelas V Sekolah Dasar 15 Pontianak Selatan. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif, metode deskriptif, bentuk penelitian tindakan kelas, dan bersifat kolaboratif. Data yang diperoleh adalah kemampuan guru mengajar mulai dari Base line sampai dengan siklus II yaitu. Indikator kinerja dari Base line hingga siklus II yaitu, kesesuaian judul dengan isi karangan (63,9%;81,9%;73,61%), isi karangan/gagasan (84,7%;80,5%;98,61%), penggunaan ejaan dan tanda baca (54,2%; 58,3%; 66,7%), pilihan kata (diksi) (59,7%;69,4%;76,4%), organisasi isi (73,6%;80,5%;88,9%). Hasil belajar siswa mulai dari base line hingga siklus II (67,22;73,88;80,55). Dari data yang diperoleh dapat disimpulkan terjadi peningkatan pada setiap siklus. Dengan demikian, penelitian menggunakan media gambar pada pembelajaran menulis prosa fiksi dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis prosa fiksi.
Kata Kunci: Peningkatan, Prosa Fiksi, Media Gambar
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v1i1.462
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats