PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN KARTU RAPUSA DI KELAS V SDN 45 MELIAU SANGGAU
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik pada pembelajaran matematika di kelas V SDN 45 Meliau Sanggau dengan mengguna kan media kartu rapusa. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif dan jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas . Subyek dalam penelitian ini berjumlah 18 peserta didik. Penelitian ini dilakukan sebanyak 3 siklus. Teknik Pengumpulan Data yaitu Observasi Langsung dengan Alat Lembar observasi, direduksi, disajikan, dan disimpulkan. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan aktivitas yaitu aktivitas dari baseline ke siklus 3 meningkat 66,67% dengan kategori tinggi. Aktivitas mental dari baseline ke siklus 3 meningkat 62,21% dengan kategori tinggi. Aktivitas emosional dari baseline ke siklus 3 meningkat 70,83% dengan kategori tinggi.
Kata kunci : Peningkatan , Aktivitas Pembelajaran, Kartu Rapusa
The research was carried out with the aim to improve the mathematic learning activities by using the rapusa card to (fifth) grade students at the State Elementary School Number 45 Meliau Sanggau. The research method applied is the Action Researd Methode. The research implemented for three cycles to 18 (eighteen) student. The data gathering technique is Direct Observation by using the students observation sheet tool then data acquired, reduced, presented and summarized. The research result show that increase the physical activities taken before cycle to cycle was 66,67% (high category), the mental activities taken before the cycle to cycle was 62,21% (high category), and emotional activities taken from cycle to cycle was 70,83% (high category).
Keywords: Increase, Learning Activities, Rapusa Card
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i2.4469
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats