PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MENGGUNAKAN MEDIA KONGKRET KELAS V SDN 07 NOYAN

Anastasia F.34211157, Endang Uliyanti, Budiman Tampubolon

Abstract


Kata Kunci : Hasil Belajar, Media Kongkret, Ilmu Pengetahuan Alam

Abstrak: Peningkatan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam menggunakan media kongkret kelas V Sekolah Dasar Negeri 07 Sungai Dangin. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Peningkatan hasil belajar dengan menggunakan media kongkret kelas V SDN 07 Sungai Dangin. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitiannya penelitian tindakan kelas. Hasil penelitian yang diperoleh adalah kemampuan guru dalam menyusun RPP pada siklus I dengan total skor 16,33 atau rata-rata 3,26 dan siklus II dengan total skor 18.73 atau rata-rata meningkat menjadi 3.74. Hasil pengamatan terhadap kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus I dengan total skor 13.66 atau rata-rata 3.41 dan siklus II meningkat menjadi 14.94 atau rata-rata 3.74. Hasil belajar siswa pada materi pesawat sederhana siklus I rata-rata 58.68 dan siklus II mengalami peningkatan rata-rata menjadi 80.45. Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan media kongkret dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SDN 07 Sungai Dangin.



Keywords: Learning Outcomes, Media Concrete, Natural Sciences


Abstract: Improved learning outcomes by using a medium grade concrete SDN 07 River Dangin. This study aims to determine the improvement of learning outcomes by using a medium grade concrete SDN 07 River Dangin. The method used is descriptive method to form action research study. The results obtained are the ability of the teacher in preparing lesson plans in the first cycle with a total score of 16.33, or an average of 3.26 and the second cycle with a total score of 18.73 or an average increased to 3.74. The observation of the ability of teachers to implement the learning in the first cycle with a total score of 13.66 or an average of 3:41 and the second cycle increased to 14.94 or an average of 3.74. student learning outcomes in the material plane first cycle simple average of 58.68 and a second cycle increased the average being 80.45. This suggests that the use of concrete media can improve learning outcomes fifth grade students of SDN 07 River Dangin.


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i1.4373

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats