MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR IPS EKONOMI DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEKNIK GROUP INVESTIGATION

Dalija (F0211004), Junaidi H. Matsum, Parijo .

Abstract


PP No 19 Tahun 2005 pasal19. Seperti dinyatakan dalam UU No 20 tahun 2003 pasal 1 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Selanjutnya menurut Sidarman Damin (2002;161), berbunyi Guru harus profesional dalam mengelola kelas dalam proses pembelajaran yang Efektif dan Efesien. Masalah umum dalam penelitian ini adalah: Apakah dengan model pembelajaran Kooperatif Teknik Group Investigation dapat meningkatkan Aktivitas belajar IPS Ekonomi Penelitian tindakan kelas dilaksanakan siklus I dan siklus II ternyata mampu meningkatkan Aktivitas Belajar, pada siklus I dari 53% menjadi 70% atau 13 anak menjadi 18 anak, dalam penelitian diskusi kelompok dari siklus I ke silkus II meningkat dari 52% menjadi 72% atau 13 anak menjadi 18 anak. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa Model Pembelajaran Kooperetif Teknik Group Investigation siswa kelas VIII B SMPN 04 Simpang Hilir Semerter Ganjil Tahun sangat tepat dan cocok jika digunakan dalam proses Pembelajaran IPS Ekonomi pada Pelajaran 2013/2014, karena berdasarkan respon siswa mereka merasa : senang, asyik, santai, mudah dipahami dan tidak membosankan.

Kata Kunci: Aktivitas, Diskusi Kelompok, Model pembelajaran.

Abstract: Government Regulation No. 19 of 2005 pasal19 . As stated in Law No. 20 of 2003 section 1 of the National Education System . Furthermore, according to Sidarman Damin ( 2002: 161 ) , states that " Teachers should be professional in managing the classroom learning process Effective and Efficient . A common problem in this study is: Are the learning model Cooperative Group Investigation technique can increase the activity of Economics social studies classroom action research was carried out cycle I and cycle II was able to increase the learning activity , in the first cycle of 53 % to 70 % or 13 children to 18 children in the study group discussion of the first cycle to silkus II increased from 52 % to 72 % or 13 children to 18 children . It can be concluded that the Learning Model Engineering Group Investigation Kooperetif class VIII B Simpang Hilir Semerter SMP 04 Odd Years is very appropriate and suitable when used in the process of learning the lessons of Economic IPS 2013/2014 , based on student responses because they feel : happy , fun , relaxed , easy to understand and not boring .

Keywords: Activities, Group Discussion, learning model


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v2i12.4166

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats