PENGGUNAAN MEDIA PETA UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN IPS KELAS VI SDN 12 LAHAI MENUKUNG
Abstract
Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran IPS kelas VI.Untuk mendeskripsikan peningkatan hasil belajar siswa kelas VISDN 12 Lahai pada pembelajaran IPS dengan menggunakan media peta wilayah.Penelitian ini menggunakan metode deskriptif yang memaparkan hasil penelitian, analisis penelitian, penyajian data dalam bentuk tabel. Persentase aktivitas belajar siswa pada siklus I 54, 54 % dan pada siklus II 78,00% mengalami peningkatan sebesar 23,46 %, sedangkan rata-rata hasil belajar siswa sebelum tindakan 47,72, pada siklus I rata-rata hasil belajar siswa 61,36, dan pada Siklus II rata-rata hasil belajarsiswa 80,90 bila dilihat dari KKM (60) yaitu mengalami peningkatan sebesar 19,54. Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan media peta wilayah dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS kelas VI SDN 12 Lahai.
Kata kunci: Peta,Hasilbelajar, IPS
Abstract:This research aimed to describe increase activity of the learning of student in the class VI social studies lesson, to describe increase learning outcomes in social studies teaching class VI at SDN 12 Lahai.This study used a descriptive method describes the results of research, research analysis, presentation of data in tables, procedures.The percentage of student learning activities in the first cycle 54. 54% and 78.00% in the second cycle increased by 23,46%, while the average student learning outcomes before action 47.72, in the first cycle average student learning outcomes 61,36, and in Cycle II, the average student learning outcomes when viewed from KKM 80.90 (60) which is an increase of 19.54. This suggests that the use of media map of the area can increase the activity and learning outcomesof students in the class VI social studies lesson SDN 12 Lahai.
Keyword:Map,Learning Outcomes, IPS
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i11.3959
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats