SURVEI KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU PENDIDIKAN JASMANI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA YANG TELAH MENDAPATKAN SERTIFIKASI DI KABUPATEN KETAPANG
Abstract
Abstract: The research problem of this research is how is the Pedagogical
competence of physical education teacher who are certified in Ketapang district.
Aim of this research is to know the Pedagogical competence of middle school
physical education teacher who are already certified in Ketapang district. This
research is using descriptive method. Subject/population and sample of the
respondents are three certified middle school physical education teachers in
Ketapang district. The observers are the headmaster/vice curriculum headmaster
of each teacher. Data analysis used are qualitative descriptive. The results show
that physical education teachers of SMPN 1, SMPN 2 and SMPN 4 were able to
apply their pedagogical competence. In addition, there is one pedagogical
competence which is not mastered well by the SMPN 2 and SMPN 4, namun.
Namely the ability to use information and communication technology for the sake
of the learning process.
Keywords : Pedagogical competence, Teacher's certification
Abstrak: Permasalahan penelititan ini adalah bagaimana kompetensi pedagogik
guru pendidikan jasmani sekolah menengah pertama yang telah mendapatkan
sertifikasi di Kabupaten Ketapang. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui
kompetensi pedagogik guru pendidikan jasmani sekolah menengah pertama yang
telah mendapatkan sertifikasi di Kabupaten Ketapang. Metode dalam penelitian
ini adalah metode deskriptif. Subyek/populasi dan sampel yang menjadi
responden wawancara dalam penelitian ini adalah guru pendidikan jasmani
sekolah menengah pertama yang telah disertifikasi di Kabupaten Ketapang yang
berjumlah tiga orang sedangkan lembar observasi yang menjadi respondennya
kepala sekolah/waka kurikulum. Analisis data yang digunakan dalam penelitian
ini adalah deskriptif kualitatif. Hasil Penelitian menunjukan kompetensi
pedagogik guru pendidikan jasmani di SMPN 1, SMPN 2 dan SMPN 4
menunjukkan telah menerapkan dan menguasai kompetensi pedagogik sedangkan
guru SMP N 2 dan SMP N 4 belum semua terkuasai yaitu dari 10 kompetensi
pedagogik, satu yang kurang terkuasai yaitu kompetensi memanfaatkan teknologi
informasi dan komunikasi (TIK) untuk kepentingan pembelajaran.
Kata Kunci: Kompetensi Pedagogik, Sertifikasi Guru
competence of physical education teacher who are certified in Ketapang district.
Aim of this research is to know the Pedagogical competence of middle school
physical education teacher who are already certified in Ketapang district. This
research is using descriptive method. Subject/population and sample of the
respondents are three certified middle school physical education teachers in
Ketapang district. The observers are the headmaster/vice curriculum headmaster
of each teacher. Data analysis used are qualitative descriptive. The results show
that physical education teachers of SMPN 1, SMPN 2 and SMPN 4 were able to
apply their pedagogical competence. In addition, there is one pedagogical
competence which is not mastered well by the SMPN 2 and SMPN 4, namun.
Namely the ability to use information and communication technology for the sake
of the learning process.
Keywords : Pedagogical competence, Teacher's certification
Abstrak: Permasalahan penelititan ini adalah bagaimana kompetensi pedagogik
guru pendidikan jasmani sekolah menengah pertama yang telah mendapatkan
sertifikasi di Kabupaten Ketapang. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui
kompetensi pedagogik guru pendidikan jasmani sekolah menengah pertama yang
telah mendapatkan sertifikasi di Kabupaten Ketapang. Metode dalam penelitian
ini adalah metode deskriptif. Subyek/populasi dan sampel yang menjadi
responden wawancara dalam penelitian ini adalah guru pendidikan jasmani
sekolah menengah pertama yang telah disertifikasi di Kabupaten Ketapang yang
berjumlah tiga orang sedangkan lembar observasi yang menjadi respondennya
kepala sekolah/waka kurikulum. Analisis data yang digunakan dalam penelitian
ini adalah deskriptif kualitatif. Hasil Penelitian menunjukan kompetensi
pedagogik guru pendidikan jasmani di SMPN 1, SMPN 2 dan SMPN 4
menunjukkan telah menerapkan dan menguasai kompetensi pedagogik sedangkan
guru SMP N 2 dan SMP N 4 belum semua terkuasai yaitu dari 10 kompetensi
pedagogik, satu yang kurang terkuasai yaitu kompetensi memanfaatkan teknologi
informasi dan komunikasi (TIK) untuk kepentingan pembelajaran.
Kata Kunci: Kompetensi Pedagogik, Sertifikasi Guru
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i11.3874
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats