PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN METODE PROBLEM SOLVING PADA SISWA KELAS IV

Apriyantini F. 34210591, Cristanto Syam, Maridjo AH

Abstract


Abstrak: Peningkatan Aktivitas Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Metode Problem Solving pada Siswa Kelas IV. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan aktivitas siswa dengan menggunakan metode Problem Solving. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dalam bentuk penelitian tindakan kelas. Penelitian dilakukan selama 3 siklus. Hasil dari penelitian, aktivitas fisik dari baseline 35,9% kesiklus 3 meningkat sebesar 75,6% dengan selisih 39,7% dengan kategori tinggi, aktivitas mental pada baseline hanya 19,2% kesiklus 3 meningkat sebesar 72,3% dengan selisih 53,1% dengan kategori tinggi, dan aktivitas emosional pada baseline 31,7% kesiklus 3 meningkat sebesar 77,9% dengan selisih 46,2% dengan kategori tinggi, hasil belajar dari baseline sebesar 28,9% kesiklus 3 sebesar 75,3% dengan selisih 46,4% dengan kategori sedang.

Kata Kunci: Metode Problem Solving

Abstract: Improving Mathematics Learning Activity using problem solving learning method in 4th grade. This study aims to determine the increase of student activity in learning by using problem solving method. This research use descriptive method in form of a classroom action research. Research conducted in 3 cycles. Result of the research, the physich activity from baseline 35,9% from 1st cycle to 3rd cycle increases to 75,6% differences 39,7% eith high category, mental activity of baseline 19,2% from 1st cycle to 3rd cycle increases 72,3% differences with 53,1% with category high, emosional activity baseline 31,7% from 1st cycle to 3rd cycle increases 77,9% differences 46,2% with category with high, the study baseline of 28,9% from 1st cycle to 3rd cycle increases 75,3% differences 46,4% with category medium.

Keywords: Problem Solving, method


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i11.3837

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats