PENINGKATAN BELAJAR MELALUI MEDIA LIQUID CRYSTAL DISPLAY PADA MATERI ALAT PEREDARAN DARAH DI SD
Abstract
Abstrak: penelitian ini bertujuan untuk membuat peserta didik tertarik dan antusias untuk mengikuti pelajaran pada materi peredaran darah di Kelas V SD Negeri 18 Pontianak Utara. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan rancangan PTK. Sample penelitian ini adalah 22 siswa.
Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah Observasi dan Dokumentasi. Instrumen yang digunakan adalah (1) Peneliti sendiri merupakan instrumen utama (2) Pedoman observasi, (3) LCD.
Berdasarkan hasil analisis data tentang Peningkatan Belajar Melalui Media Liquid Crystal Display pada Materi Alat Peredaran Darah, dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa sebesar 85% pada pertemuan I di siklus II dan 92,5% pada pertemuan II di siklus II.
Kata kunci: Liquid Crystal Display, Alat Peredaran Darah, aktivitas belajar
Abstract: This study aims to make students interested and excited to follow the lessons on the material circulation in Class V Elementary School 18 North Pontianak. The method used is descriptive qualitative design of PTK. The study sample was 22 students.
The Data collection techniques in this study is the observation and documentation. The instruments used were (1) researcher himself is the main instrument (2) Guidelines for observation, (3) LCD.
Based on the analysis of data on Enhancing Learning Through Media on the Liquid Crystal Display Materials Circulatory tool, can improve students' learning activity by 85% at the first meeting in the second cycle and 92.5% at the second meeting in the second cycle.
Keyword: Liquid Crystal Display, Alat Peredaran Darah, aktivitas belajar
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i10.3731
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats