PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPS DENGAN MEDIA PROJEKTOR LIQUID CRYSTAL DISPLAY (LCD)
Abstract
Improved Student Result Using Media Projektor with LiQuid Crystal Display (LCD) on the IPS Learning. The purpose of study was to describe the ability of teachers in the planning, implementation and social studies learning by improving student learning outcomes using the LCD projector media. The method used is descriptive method to shape this research is Classroom Action Research (CAR), and the collaborative nature. In the first cycle an average score of 3,25 and the planning in the third cycle increased to 3.33. in the first cycle, the average score was 2.60 and the implementation of the teacher in the third cycle increased to 3.39. In the first cycle, the avarege student learning outcomes in social studies using the following media projectors on the first cycle of 65.18 and increased to 75.19. In the first cycle, the percentage of mastery of learning outcomes by 71.43% and the third cycle increased 96.30%.
Keywords: Social Learning, Learning outcomes, LCD
Abstrak: Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Media Projektor Liquid Crystal Display (LCD) pada pembelajaran IPS. Tujuan dari penelitian ini untuk mendeskripsikan kemampuan guru dalam perencanaan, pelaksanaan pembelajaran IPS dan peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan media projektor LCD. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dan sifatnya kolaboratif. Pada siklus I rata-rata skor kemampuan guru merencanaan pembelajaran sebesar 3,25 dan pada siklus III meningkat menjadi 3,33. Pada siklus I rata-rata skor kemampuan guru melaksanaan pembelajaran sebesar 2,60 dan pada siklus III meningkat menjadi 3,39. Pada siklus I rata-rata hasil belajar siswa dalam mengikuti pelajaran IPS dengan menggunakan media projektor pada siklus I sebesar 65,18 dan pada siklus III meningkat menjadi 75,19. Pada siklus I persentase ketuntasan hasil belajar sebesar 71,43% dan pada siklus III meningkat 96,30%.
Kata Kunci: Pembelajaran IPS, Hasil belajar, LCD
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i9.3513
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats