PENGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR ROLL DEPAN DI KELAS XI IPA
Abstract
This study aims to determine how the use of media Audio Visual influence on learning outcomes of students on roll materials especially the floor exercises in class XI SMA 6 pontianak. Form of quasi-experimental research is the design of nonequivalent control group design. For the entire population of students of class XI Science SMAN 6 pontianak namely XI science 1, XI Science 2 XI Science 3. With the research sample class XI science 2 and class XI Science 3. Sampling purposive sampling technique. Consideration of the results of classroom teachers and researchers XI science 3 was selected as the experimental class and class XI Science 2 was selected as the control class. A data collection tool in conducting performance tests gerakakan roll forward. Data Analysis with SPSS computerized accounting system using dispersion 19.He results showed an average score of student learning outcomes using audio-visual media is 70 higher than using the textbook for 57.6724. After testing paired samples T Test obtained t (9.851), TTable (2.048) at the levelof 0.05 means that there is a difference between learning outcomes of students in the experimental class using audio-visual media and the control class using the textbook. Effectiveness of audio-visual media is high (ES = 1.88) and accounted for 46.99%.
Keywords: audio-visual media, front rool.
Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengaruh penggunaan media Audio Visual terhadap hasil belajar siswa pada materi senam lantai khususnya roll depan di kelas XI SMA Negeri 6 pontianak. Bentu k penelitianialah eksperimen semu dengan rancangan nonequivalent control group design. Untuk Populasi seluruh siswa kelas XI IPA SMA Negeri 6 pontianak yaitu XI IPA 1,XI IPA2 XI IPA 3. Dengan Sampel penelitian kelas XI IPA 2 dan kelas XI IPA 3. Teknik pengambilan sampel sampling purposif. Dari hasil pertimbangan guru dan peneliti kelas XI IPA 3 terpilih sebagai kelas eksperimen dan kelas XI IPA 2 terpilih sebagai kelas kontrol. Alat pengumpul data berupa tes unjuk kerja dalam melakukan gerakakan roll depan. Analisis data dengan mengunakan sistem perhitungan komputerisasi SPSS persi 19. Hasil penelitian menunjukkan rata-rata skor hasi belajar siswa yang menggunakan media audio visual sebesar 70 lebih tinggi dibandingkan menggunakan buku ajar sebesar 57,6724. Setelah dilakukan uji paired sampel T Test diperoleh Thitung(9,851). Ttabel (2,048) pada taraf 0,05 artinya terdapat perbedaan antara hasil belajar siswa pada kelas eksperimen yang menggunakan media audio visual dan kelas kontrol yang menggunakan buku ajar. Efektivitas media audio visual tergolong tinggi (ES = 1,88) dan memberikan kontribusi sebesar 46,99%.
Kata kunci : Media Audio Visual, Rool Depan.
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i9.3500
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats