STRATEGI GURU MENUMBUHKAN KEBERANIAN BERTANYA USIA 5-6 TAHUN DI TK DAARUL JANNAH PONTIANAK TIMUR
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan strategi pembelajaran yang dilakukan guru dalam menumbuhkan keberanian bertanya pada anak usia 5-6 tahun di TK Daarul Jannah Pontianak Timur. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif dengan subjek penelitian adalah guru dan anak TK Daarul Jannah Pontianak Timur. Dalam merencanakan strategi pembelajaran guru berpedoman pada Kurikulum PERMEN No. 58 Tahun 2009, RKM, dan buku pilar Karakter. Cara guru menstimulus anak untuk berani bertanya adalah menggunakan model acak dengan kartu huruf bergambar. Respon guru terhadap pertanyaan anak adalah dengan cara memberi kesempatan kepada anak untuk berpikir sebelum mengajukan pertanyaan. Faktor pendukung strategi guru menumbuhkan keberanian anak adalah penggunaan media yang digunakan meransang anak untuk berani bertanya. Faktor penghambat strategi guru menumbuhkan keberanian bertanya anak adalah anak kurang respon terhadap guru.
Kata kunci : Strategi, Guru, Keberanian Bertanya
Abstrak : This study aimed to describe the instructional strategies that teachers do in growing the courage to ask in children aged 5-6 years in kindergarten Daarul Jannah East Pontianak. The research method used is a qualitative method of research subjects are kindergarten teachers and child Daarul Jannah East Pontianak. Teachers in planning instructional strategies based on the curriculum PERMEN No.. 58 In 2009, RKM, and the pillars of Character book. How to stimulate the child's teacher for daring to ask is use a random picture with letter cards. Response to the teacher's question is to give an opportunity to children to think before asking questions. Factors supporting teachers strategies cultivate courage children is the use of media that is used to stimulate the children dared to ask. Factors inhibiting teachers' strategies to grow the courage to ask the child is younger than the response to the teacher.
Keywords: Strategy, Teachers, Courageinquiry
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i9.3321
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats