PARTISIPASI INSTITUSI PASANGAN DALAM PRAKTEK KERJA LAPANGAN PENDIDIKAN SISTEM GANDA DI SMK
Abstract
Abstract: This study aims to determine the institution's participation in a pair of field practice dual system of education on students' competence in accounting expertise SMKN 3 Pontianak. Methods used in this study is a qualitative research method with a data analysis technique used is the technique of data analysis models Spradley. Actors in this study was 25 Institutions Pasagan as Patner vocational work in performing Dual Education System, and activities undertaken are in growing accounting profession culture, education and evaluation efforts to recruit graduates of SMK 3 Pontianak. Results of data analysis showed that most couples have shown cultural institutions of good accounting profession and accounting education evaluation in accordance with the expected skill competencies in the Job Training Dual Education System, as many as 15 partner institutions, while in graduate recruitment efforts, the results showed the whole institution partner did graduate recruitment efforts.
Keywords: Institutional Participation Couple, practice fieldwork, Dual Education System
Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui partisipasi Institusi Pasangan dalam praktek kerja lapangan pendidikan sistem ganda pada siswa kompetensi keahlian akuntansi di SMKN 3 Pontianak. Motode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif dengan teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis data model spradley. Pelaku dalam penelitian ini adalah 25 Institusi Pasagan sebagai Patner kerja SMK dalam melakukan Pendidikan Sistem Ganda, dan Aktivitas yang dilakukan adalah dalam menumbuhkan budaya profesi akuntasi, melakukan evaluasi pendidikan dan upaya dalam merekrut tamatan dari SMKN 3 Pontianak. Hasil analisis data menunjukan bahwa sebagian Institusi pasangan telah menunjukan budaya profesi akuntansi yang baik dan melakukan evaluasi pendidikan akuntasi yang sesuai dengan kompetensi keahlian yang diharapkan dalam Praktek Kerja Lapangan Pendidikan Sistem Ganda, yaitu sebanyak 15 Institusi pasangan, sedangkan dalam melakukan upaya pengrekrutan tamatan, hasil penelitian menunjukan seluruh institusi pasangan tidak melakukan upaya pengrekrutan tamatan.
Kata kunci : Partisipasi Institusi Pasangan, Praktek kerja lapangan, Pendidikan Sistem GandaDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i9.3197
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats