PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJARAN PESERTA DIDIK DENGAN MENGGUNAKAN METODE DEMONTRASI DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM
Abstract
Abstract: Using the method of demonstration can enhance learners' learning activities in the learning of Natural Sciences. The research objective is: To know the planning, implementation and to determine whether the method of demonstration in studying the subject of Natural Sciences can enhance learning activities didik.Metode participants used in this classroom action research is descriptive method. Learners' learning activities prior to the implementation of the first cycle of action with a serious learners observe the demonstration, the students recorded observations serious demonstration, students can do a demonstration and the students listen to an explanation of the material presented by the teacher, which is an average of 28.57% , After the implementation cycle I averaged 31.43% and after the implementation of the second cycle of the average 67.85%. This demonstration shows that the use of the method can improve the learners' learning activities in the learning of Natural Sciences.
Keywords: Activities and Methods Demonstration
Abstrak: Menggunakan metode demontrasi dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Tujuan penelitian adalah : Untuk mengetahui perencanaan, pelaksanaan dan untuk mengetahui apakah dengan metode demontrasi pada pembelajaran mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik.Metode yang digunakan dalam penelitian tindakan kelas ini adalah metode deskriptif. Aktivitas belajar peserta didik sebelum pelaksanaan tindakan siklus I peserta didik mengamati dengan serius proses demontrasi, peserta didik serius mencatat hasil pengamatan demontrasi, peserta didik dapat melakukan demontrasi dan peserta didik mendengarkan penjelasan tentang materi yang disampaikan oleh guru, yaitu rata-rata 28,57 %, Setelah pelaksanaan tindakan siklus I rata-ratanya 31,43 % dan setelah pelaksanaan tindakan siklus II rata-ratanya 67,85 %. Hal ini menunjukan bahwa penggunaan metode demontrasi dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam.
Kata Kunci: Aktivitas Belajar dan Metode Demontrasi
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.3062
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats