PENERAPAN PENDEKATAN CONTEXTUAL UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM
Abstract
Abstract: The research background of a background in science learning problem that has not been implemented optimally, even teachers tend to use conventional approaches such as lectures.Data collection tool that observation sheets, documents and photographs of student learning outcomes and learning activities of students.
This study uses a descriptive survey form and is collaborative.This research report is presented in Classroom Action Research (CAR), using a qualitative approach to design as much as two times a round or two cycles each cycle two meetings.
Based on these results conclusions: the application of this approach can increase the activity Contexstual learn science in the fourth grade of SDN 12 Nanga Arong before action is 47.25% first cycle, the second cycle of 72.54% and 91.59%.From the data obtained an increase from cycle I to cycle II increased 19.05%.
Contextual approaches to enhance learning becomes more attractive, enjoyable and meaningful.
Keywords: Contextual Approach, Learning, Science, Learning Activities.
Abstrak: Penelitian ini di latar belakangi adanya masalah pembelajaran IPA yang belum dilaksanakan secara optimal, bahkan guru cenderung menggunakan pendekatan konvensional seperti ceramah.Teknik dan alat pengumpulan data berupa obsevasi langsung, , dan teknik dokumentasi. Alat pengumpulan data yaitu lembar observasi, dokumen hasil belajar siswa dan foto kegiatan belajar siswa. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan bentuk survey dan bersifat kolaboratif. Laporan penelitian ini disajikan dalam Penelitian Tindakan Kelas, menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan sebanyak dua kali putaran atau dua siklus tiap siklus dua kali pertemuan. Berdasarkan hasil penelitian ini kesimpulan : dengan penerapan pendekatan Contexstual dapat meningkatkan aktivitas belajar IPA di kelas IV SDN 12 Nanga Arong dari sebelum tindakan adalah 47,25 % siklus I, 72,54 % dan siklus II 91,59 %. Dari data yang diperoleh terjadi peningkatan dari siklus I ke siklus II meningkat 19,05%. Penerapan pendekatan Contextual dapat meningkatkan pembelajaran menjadi lebih menarik, menyenangkan dan bermakna.
Kata kunci : Pendekatan Kontekstual, pembelajaran, Ilmu Pengetahuan Alam, Aktivitas belajar.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.3055
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats