PENINGKATAN ASPEK PERKEMBANGAN NILAI AGAMA DAN MORAL ANAK USIA 5-6 TAHUN TK AL-IKHLAS KETAPANG
Abstract
Based on the research that has been done and through the results obtained after an analysis of data, in general can be drawn a conclusion that: 1) Planning learning that teachers do in improving the developmental aspects of religion and moral values ??through habituation saving in children aged 5-6 years in TK Al-Ikhlas Ketapang include: formulation of objectives, selection of themes, materials selection playing, teaching methods, assessment of learning outcomes. 2) Implementation of the learning that teachers do in improving the developmental aspects of religion and moral values ??through habituation saving include: pre-learning, learning and cover core activities. 3) The response to the learning undertaken by teachers in improving the developmental aspects of religion and moral values ??through habituation saving in children aged 5-6 years in kindergarten Al-Ikhlas Ketapang, among others: children pocket money aside for savings with very well developed category increased to 74 %. Children can tell the picture wasteful attitude to not behave very well with growing category increased by 82%. Mention the benefits of saving the child develops excellent category increased by 78%.
Abstrak: Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan dan melalui hasil yang diperoleh setelah diadakan analisis data, secara umum dapat ditarik suatu kesimpulan bahwa: 1) Perencanaan pembelajaran yang dilakukan guru dalam peningkatan aspek perkembangan nilai agama dan moral melalui pembiasaan menabung pada anak usia 5-6 tahun di TK Al-Ikhlas Ketapang antara lain: Perumusan tujuan, pemilihan tema, pemilihan bahan main, metode pembelajaran, penilaian hasil belajar. 2) Pelaksanaan pembelajaran yang dilakukan guru dalam peningkatan aspek perkembangan nilai agama dan moral melalui pembiasaan menabung antara lain: pra pembelajaran, kegiatan inti pembelajaran dan penutup. 3) Respon terhadap pembelajaran yang dilakukan oleh guru dalam peningkatan aspek perkembangan nilai agama dan moral melalui pembiasaan menabung pada anak usia 5-6 tahun di TK Al-Ikhlas Ketapang antara lain: anak menyisihkan uang jajan untuk ditabung dengan kategori berkembang sangat baik meningkat menjadi 74%. Anak dapat menceritakan gambaran sikap untuk tidak berperilaku boros dengan kategori berkembang sangat baik meningkat sebesar 82%. Anak menyebutkan manfaat menabung dengan kategori berkembang sangat baik meningkat sebesar 78%.
Kata Kunci : Nilai Agama dan Moral, Menabung
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.3039
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats