PENGGUNAAN METODE DEMONSTRASI MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM KELAS V SDN 28 ATONG

Hermanto F34211100, Sri Utami, Warneri .

Abstract


Abstraction: This research background is the problem of activity learn educative participant process moment learn to teach to take place. Its target is to get picture usage of method demonstrate to make-up of activity learn educative participant in study of IPA V SDN class 28 Atong. used Method Research is deskriftif method with approach qualitative. Form of research is classroom action research. collecting data use observation technique, test. Used appliance is observation sheet and problem sheet. Research in two cycle. At cycle I participant physical activity equal to 64%, activity bounce equal to 54%, and emotional activity equal to 88%. Atcycle II physical activity mount to become 92%, activity bounce to become 71% and emotional activity mount to become 100%. Result learn educative participant at cycle I equal to 67% and become 83% at II cycle. While at I IPKG cycle 1 equal to 2,7 and IPKG 2 equal to 2,85 later at II cycle IPKG 1 equal to 3,54 and IPKG 2 equal to 3,7. This matter of show that usage of demonstration method can improve result and activity learn educative participant in study IPA V SDN class 28 Atong.

Keyword: Demonstration Method, Educative Participant Activity, Natural Sciences.

Abstrak: latar belakang penelitian ini adalah masalah aktivitas belajar peserta didik saat proses belajar mengajar berlangsung. Tujuannya adalah untuk mendapatkan gambaran penggunaan metode demonstrasi terhadap peningkatan aktivitas belajar peserta didik dalam pembelajaran IPA kelas V SDN 28 Atong. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriftif dengan pendekatan kualitatif. Bentuk penelitian adalah penelitian tindakan kelas. Pengumpulan data menggunakan teknik observasi, tes. Alat yang digunakan adalah lembar observasi dan lembar soal. Penelitian dilakukan dalam dua siklus. Pada siklus I aktivitas fisik peserta didik sebesar 64%, aktivitas mental sebesar 54%, dan aktivitas emosional sebesar 88%. Pada siklus II aktivitas fisik meningkat menjadi 92%, aktivitas mental menjadi 71% dan aktivitas emosional meningkat menjadi 100%. Hasil belajar peserta didik pada siklus I sebesar 67% dan menjadi 83% pada siklus II. Sedangkan pada siklus I IPKG 1 sebesar 2,7 dan IPKG 2 sebesar 2,85 kemudian pada siklus II IPKG 1 sebesar 3,54 dan IPKG 2 sebesar 3,7. Hal ini menunjukan bahwa penggunaan metode demonstrasi dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik dalam pembelajaran IPA kelas V SDN 28 Atong.

Kata Kunci: Metode Demonstrasi, Aktivitas Peserta Didik, Ilmu Pengetahuan Alam


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.3015

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats